De vraag
Vrijen we ook nog als we ouder worden?
Beste Gertjan,
Mijn man is 10 jaar jonger en de seks is geweldig. Wanneer is er kans dat er iets verandert als we (veel) ouder worden? Wanneer zou dit verschil op seksueel gebied een probleem kunnen worden? Dat houdt me wel bezig en maakt soms onzeker.
Groeten van Natasja

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Natasja,
Dat is het nadeel van geluk hè, dat je je af gaat vragen wanneer het eindigt. Was je tien jaar jonger, of even oud als je partner, had je waarschijnlijk ook je onzekere momenten gekend. Onzekerheid hoort erbij, en is iets dat je wakker houdt.
Zorg dat je het vrijen leuk houdt, blijf er tijd en aandacht aan besteden. Als je teveel zorgen hebt over de relatie of over jezelf, zoek dan iemand om mee te praten. In seksueel opzicht is tien jaar leeftijdsverschil niets om bang van te worden: de seksuele piek van mannen ligt gemiddeld eerder in het leven dan bij vrouwen.
Tienerjongens zitten vol testosteron en hebben tegen hun twintigste honderden, soms duizenden orgasmes voorsprong op meisjes. Vrouwen leren vaak wat later in het leven om zich seksueel plezier eigen te maken en kunnen dat vervolgens lang volhouden.
Stellen die niet alleen de eerste maanden maar ook na een paar jaar nog goed vrijen, kunnen dat over het algemeen ook als ze ouder worden. Dat is ook zo als de overgang of gynaecologische aandoeningen tijdelijk roet in het eten gooien – stellen die niet goed vreeën geven dan vaak de moed op, terwijl handige vrijers de draad weer op kunnen pakken. En dan maar hopen dat jullie seksuele uithoudingsvermogen te zijner tijd een beetje in hetzelfde tempo afkalft.
vriendelijke groet,
Gertjan van Zessen