De vraag
Vertel ik mijn kinderen over mijn biseksualiteit?
Beste Maureen Luyens en Alfons Vansteenwegen,
Mijn man en ik zijn 31 jaar getrouwd en hebben vier kinderen en het nodige meegemaakt met elkaar, waar we telkens weer een oplossing voor vonden. Ik, Joanne, merkte 23 jaar geleden dat ik bisexueel was, ik had een paar relaties met vrouwen en ook al kostte het mijn man, Frank, moeite om er mee om te gaan, hij stond achter me.
Nu onze kinderen 23, 25, 26 en 28 zijn wil ik graag met hun delen dat ik ben zoals ik ben: bisexueel. Mijn man wil dat ik dit niet doe en wil dit geheim houden, anders stapt hij op. Hij zegt dat hij die pijn niet nog een keer wil meemaken.
De vriendin waar ik vijf jaar een relatie mee gehad heb, is ook onze familievriendin en de tweede moeder van onze kinderen. Ook mijn man en zij kunnen goed met elkaar overweg. Momenteel heb ik geen relatie met een vrouw.
Ik zou willen dat dit bespreekbaar voor ons wordt en wil u vragen of u een mogelijkheid voor ons heeft om bij u in therapie te gaan. We hebben beiden vertrouwen in u en kennen een paar van uw boeken. Is er de mogelijkheid of in een weekend op vrijdag of op maandag dit te realiseren? Zo ver is België nu ook weer niet. Beiden willen we niet uit elkaar, we zijn goede maatjes en fantastische ouders samen. Ik hoop dat u een gelegenheid voor ons heeft en misschien een reactie op dit probleem.
J.

Het advies
Alfons Vansteenwegen
Liefdesprofessor
Beste J.
Belangrijk is te weten waarom u dit wilt meedelen aan uw kinderen. Als u dat weet, kunt u dat aan uw man meedelen. Daarna zal hij u zeggen wat zijn bezwaar is, wat er daar voor hem belangrijk aan is, hoe hij zich daarbij voelt. Op uw beurt herhaalt u wat hij zegt totdat u het helemaal kunt inleven. Dan is het verschil gesteld. Misschien komt er dan een opening, als u beiden goed weet wat de ander op dit punt bezielt. Dit is geen topic om over in therapie te gaan. Niemand kan dit in uw beider plaats oplossen.
groeten van Maureen Luyens en Alfons Vansteenwegen
Maureen Luyens en Alfons Vansteenwegen hebben een praktijk voor relatietherapie. Plusabonnees konden vragen stellen.
Dit vind je misschien ook interessant
Advies
Mijn vriend kijkt wel naar porno maar wil geen seks met mij
Lees verder
Advies
Mijn vriend kijkt wel naar porno maar wil geen seks met mij
Lees verder
Branded content
Mini-cursus: gelukkig door klein geluk
Een lekker stukje chocolade, een compliment van een lieve collega - juist die kleine geluksmomenten ...
Lees verder
Branded content
Mini-cursus: gelukkig door klein geluk
Lees verder
Column
Bij de relatiepsycholoog: ontkenning als basis van menig rel...
Elke maand een inkijkje in de praktijk van relatiepsycholoog Jean-Pierre van de Ven.
Lees verder
Column
Lees verder
Artikel
Maureen Luyens en Alfons Vansteenwegen: ‘Verliefdheid ...
'Hét grote misverstand onder veel jonge mensen is dat je het in een relatie van verliefdheid moet h...
Lees verder
Advies
Wanneer heb je echt iemand nodig?
Lees verder
Advies
Moet ik meedoen aan een gezamenlijk cadeau?
Lees verder
Advies
Verliefd op een andere vrouw
Lees verder
Advies
Alleen in de 2de week van mijn cyclus vrijen we fantastisch
Lees verder
Recensie
Seks, seks en nog eens seks
Psychologie biedt de vreugde van een wijdere blik. Die ontbreekt helaas in het boek van Marcel Roele...
Lees verder