De vraag
Ik ben verliefd op mijn beste vriend
Al jarenlang vind ik mijn beste vriend de leukste man die ik ken. Toen ik hem vertelde dat ik verliefd op hem was, is deze relatie verbroken omdat dit niet wederzijds was. We zijn alleen beste vrienden, want we kunnen het erg goed met elkaar vinden.
In de afgelopen tijd ben ik weer aan het daten geslagen. Ik heb al van alles geprobeerd: online daten, speeddaten, via een ontmoeting in het café en via vrienden. Het lijkt echter nooit echt te klikken met iemand. Ik vind de mannen die ik ontmoet wel aardig, maar ik ontwikkel er geen emotionele band mee. Ik ben, denk ik, onbewust gewoon bezig met het vergelijken van deze mannen met mijn beste vriend.
Ik heb al met verschillende mensen hierover gepraat en ik heb afgesproken met mijn beste vriend dat we elkaar wat minder moeten zien. Helemaal niet meer zien vind ik geen optie, omdat we dezelfde vrienden hebben.
Ik weet niet of dit gaat werken, omdat ik nog vaak aan hem denk. Hij is nu bezig met daten en dat maakt het een goed moment om ermee te stoppen. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik gelukkig word?

Het advies
Expert
Roos Vonk
Psycholoog
Als je verliefdheid niet wederzijds was/is, hebben we hier te maken met een onbeantwoorde liefde. Zoals ik heb beschreven in mijn blog kun je daar eigenlijk maar op 1 manier overheen komen: alle contact verbreken en door de pijn heen.
Misschien heb je de pijn, dat hij jouw gevoelens niet beantwoordde en dat er dus niet gaat gebeuren wat jij het liefste wilt, nog onvoldoende geïncasseerd. Dat is ook begrijpelijk, want het is zwaar en omdat jullie goede vrienden zijn ben je ook nog eens veel andere dingen kwijt als je dit doet. Toch krijg ik het gevoel dat dit wel is wat je te doen staat. Je moet het zien als een drug waarvan je moet afkicken. En dat lukt alleen als je alle contact verbreekt. Dat hoeft niet voor eeuwig, maar wel voor een heel aantal jaren.
Zeker nu hij aan het daten is moet je ook echt wel iets doen om jezelf te beschermen. Want als hij iemand ontmoet en een relatie krijgt zal dat voor jou heel pijnlijk zijn, denk ik. En er is echt geen reden waarom je dat allemaal mee zou moeten maken. Met een echte platonische vriendin kan hij onbekommerd praten over zijn nieuwe liefde, maar voor jou is het alleen maar kwetsend. Dat kun je jezelf besparen door voor nu alle contact te verbreken en je eigen weg te gaan. Dat is zwaar, maar uiteindelijk zul je via die weg ook weer gelukkig worden, daar ben ik van overtuigd.
In het begin zul je verdrietig zijn en hem missen, en het zal lijken alsof er nooit iemand komt die even leuk is. Maar uiteindelijk is dit de enige manier om jezelf echt weer vrij te maken zodat je open kunt staan voor een ander met zijn eigen kwaliteiten. Als het eenmaal zo ver is, dan heb je het echt losgelaten in je hart; dan begrijp je niet eens meer waarom dat nou de hele tijd zo moeilijk was!