De vraag
Ik wil niet schreeuwen als ik boos ben
Waarom kan ik niet ophouden met schreeuwen tegen mijn partner, terwijl ik wéét dat het mijn dochtertje schaadt?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Leer het allereerste begin van uw boosheid te herkennen, want op dat moment kunt u nog voorkomen dat het uit de hand loopt. Tel vervolgens tot tien – of hoger. Of ga naar een andere kamer om af te koelen en vertel uw partner waarom u dat doet. Probeer tot rust te komen door een wandelingetje te maken of onder de douche te gaan. Of doe een ontspanningsoefening: adem rustig in door uw neus en blaas de lucht met pufjes langzaam uit.
Nog beter is het natuurlijk als u kunt voorkomen dat u boos wordt. Probeer te zeggen wat u dwarszit voordat uw ergernis hoog is opgelopen. En: wees realistisch over uw partner – hoge eisen maken de kans op ruzie groter.
Vaak verhult boosheid een heel ander, veel pijnlijker gevoel, zoals angst, verdriet of machteloosheid. Aan die kwetsbaarheid kunt u werken met een psycholoog en er zijn trainingen in driftbeheersing. Vraag uw huisarts ernaar