De vraag
Word ik een engerd als ik kwaad word?
Beste Roos,
Ik hoor van anderen dat ik altijd zo aardig, lief en vriendelijk over kom. Ik neem het mijzelf kwalijk als ik heel kwaad word op mijn kinderen, omdat ik dan bang ben dat ik bedreigend over kom. En ik wil niet dat ze bang voor mij worden. Ik was vroeger wel bang voor mijn ouders, die soms erg kwaad werden: brullen, met enge ogen kijken.
Ik neem het mezelf ook kwalijk als ik kwaad word op mijn werk. Ik vind dat ik mezelf moet beheersen en rustig de boodschap over moet brengen. Mijn vraag is: word ik ook echt een engerd als ik kwaad word? Is het echt zo erg als ik soms erg kwaad word op mijn kinderen of op mijn werk? Of blijf ik dan toch de als persoon aardige Lia, die alleen nu even flink kwaad is en haar punt wil maken?
Vriendelijke groet,
Lia

Het advies
Expert
Roos Vonk
Psycholoog
Beste Lia,
Het klinkt alsof je het moeilijk vindt gevoelens van boosheid te uiten. Het probleem is vaak: eerst word je een klein beetje boos, maar dat hou je in. Dan word je bozer en bozer, en uiteindelijk hou je het niet meer en volgt een uitbarsting.
De kunst is dus om je boosheid al te uiten als je nog maar een klein beetje boos bent! Je kunt dan namelijk heel rustig zeggen: ‘Dit geeft me een vervelend gevoel’, of (tegen je kinderen) ‘Nu stoppen, want hier ligt de grens’ (zonder te dreigen dat je boos gaat worden want dat moet je dus juist niet doen!).
Bedenk dat er een verschil is tussen boosheid en autoriteit. Je kunt heel rustig blijven en toch duidelijk maken dat je iets niet aanvaardbaar vindt. Om op tijd je woede te uiten, voordat het oploopt, is het zaak alert te zijn op je eigen gevoelens. Wees dus niet altijd bezig met wat de ander ergens van vindt, maar juist ook met wat jíj ervan vindt.
Je hoeft ook niet altijd aardig te zijn, het gaat erom dat je anderen laat merken wat je vindt. Op die manier neem je de ander serieus en zorg je ervoor dat je zelf ook serieus genomen wordt. Natuurlijk zullen de mensen die van je houden dat ook gewoon blijven doen. En ik denk dat ze het prettiger vinden als jij je gevoelens en gedachten met ze deelt dan dat je wacht tot er een uitbarsting komt.
Hoe kom ik over? Weet u wat u oproept bij anderen? Kunt u feedback open en onbevangen incasseren, ook als u pittige oordelen te verwerken krijgt? Plusabonnees kregen advies van eerste-indruk-expert Roos Vonk.
Roos Vonk is hoogleraar sociale psychologie en heeft een bureau voor training, coaching en advies.
Neem ook een kijkje op de site van Roos Vonk: www.vonkzelfbepaling.nl