De vraag
Mijn dochter huilt snel
Als dingen niet gaan zoals mijn dochter (10) wil, gaat ze heel snel huilen. Toen ze klein was, begreep ik dat nog wel, maar inmiddels zou ze moeten weten dat ze niet altijd haar zin kan krijgen. Haar vriendinnen komen steeds minder spelen door haar gedrag.

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Het gedrag van je dochter kan meerdere oorzaken hebben. Misschien is het een kwestie van temperament, heeft ze een gebrek aan sociale vaardigheden of zit ze minder goed in haar vel. Als je het met haar bespreekt als iets wat ze nog moet leren en waarbij je haar gaat helpen, dan is de kans op verbetering het grootst.
Je motiveert haar door eerst samen te bedenken wat de voordelen voor haar zijn als ze anders zou reageren op de momenten dat ze haar zin niet krijgt. Geef hierbij aan waarom jij denkt dat ze kan leren om het anders te doen. Bespreek vervolgens samen wat er nu gebeurt op zo’n moment, wat een betere reactie zou zijn en hoe ze dat kan oefenen.
Bedenk samen alternatieve gedachten en gedrag: diep ademhalen, overleggen, even uit de situatie stappen, enzovoort. Maak er een lijstje van en oefen het samen op een rustig moment.
Ook kun je een codewoord afspreken waarmee ze zichzelf eraan herinnert dat ze ook anders kan reageren. Jij kunt dat codewoord gebruiken als je ziet dat het de verkeerde kant op gaat. Bespreek elke keer wat er al (een beetje) gelukt is en hoe. Zo houd je het positief en dat motiveert.