De vraag
Na tien jaar nog heimwee
Ik heb na tien jaar nog steeds heimwee naar mijn vorige woonplaats. Volgens mijn man is er geen weg terug. Hoe kan ik me weer gelukkig gaan voelen, en vooral: wat kan ik eraan doen? Ik heb het gevoel dat mijn heimwee me van binnen uitholt.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Uw man zegt dat er geen weg terug is. Als u zelf ook niet terug wilt, dan zit er niets anders op: u moet zelf de betovering van uw vorige woonplaats verbreken. Welke symbolische betekenis heeft u daaraan toegekend? Waarom verwacht u daar gelukkiger te zijn? Was dat misschien de plaats waar u jong, sterk, verliefd en zorgeloos was? Het gebeurt vaker dat mensen blijven verlangen naar de periode tussen hun 25ste en hun 35ste. Maar helaas, die periode is voorbij.
Wilt u minder last hebben van heimwee, zet uw verlangen dan om in doelen die hier en nu haalbaar zijn. Jong kunt u niet meer worden. Maar u kunt wel vrienden van toen opzoeken, of vroegere werkzaamheden of hobby’s oppakken. Stop met irreëel verlangen. U zult merken dat dit niet lukt zonder rouw, want u kunt pas gelukkig worden als u het verlangen naar ‘daar’ loslaat. Als u toch weer heimwee krijgt, fantaseer dan niet over uw oude woonplaats, maar vraag u af: wat zit me écht dwars?