De vraag
Ik overweeg emigratie, maar vind het doodeng
Hallo Saskia,
Ik ben nu in Buenos Aires, vooral om even weg te zijn van thuis, maar ook omdat ik hier misschien werk wil zoeken.
Ik spreek al Spaans en ik vind Zuid-Amerika een geweldig continent. Helaas ben ik zíek van spanning. M’n maag verdraagt amper eten en ik moet mezelf met pijn en moeite zetten tot het ondernemen van actie.
Is dit heimwee? Hoe kan ik het aanpakken? Ik weet niet wat ik moet doen en ik wil het hier wel leuk hebben!
Vriendelijke groet,
Hilde

Het advies
Beste Hilde,
Hartelijk dank voor je vraag. Je schrijft niet om welke reden je behoefte hebt om even weg te zijn van ‘thuis’, maar ik kan me in ieder geval voorstellen dat de stap die je gemaakt hebt erg spannend is en dat het veel energie van je vraagt.
Uit jouw beschrijving denk ik eerder dat deze spanning te maken heeft met al het nieuwe dat er op je pad komt, dan dat het te maken heeft met heimwee. Je schrijft immers dat je misschien wilt blijven. De spanning lijkt eerder te gaan om de confrontatie met het onbekende dan om het verlangen naar huis.
Ik kan me wel voorstellen dat je ongemak te maken heeft met het gemis aan een vertrouwde omgeving. Je hebt een grote stap gemaakt en alles in je omgeving is nieuw: het land, de taal (in al zijn nuances in dit geval), de weersomstandigheden, de omgangsvormen, de sociale contacten. Je hebt in die zin in het begin weinig houvast.
De uitdaging kan je veel adrenaline geven, maar ook stress en onzekerheid veroorzaken. Zelfs de meeste eenvoudige zaken, die je in Nederland op de automatische piloot zou doen, kunnen nu heel veel tijd en energie kosten. Je bent eigenlijk een beetje de grip kwijt op de wereld om je heen: alles gaat anders dan je gewend bent. Mogelijk gevolg is dat je je ‘onthand’ voelt of je zelfvertrouwen een beetje kwijtraakt.
Hoe kun je daar het beste mee omgaan?
Ten eerste is het van belang te erkennen dat het heel normaal is dat deze stap zo spannend is. Veel mensen ervaren emigreren als een soort emotionele achtbaan. Wanneer je daarnaast dit avontuur ook in je eentje aangaat, is het dubbel spannend.
Ten tweede is het belangrijk om goed naar jezelf te luisteren en kleine stapjes te nemen. Zo kun je voor jezelf elke dag een paar kleine acties opschrijven die je steeds een beetje verder helpen naar je uiteindelijke doel. Leg de lat niet te hoog en begin met kleine concrete acties, die je kunt overzien en die haalbaar voor je zijn. Met elke stap zul je merken dat je weer wat meer zelfvertrouwen krijgt. Je vergroot beetje bij beetje je eigen comfortzone.
Zorg dat je ook leuke dingen doet. Je schrijft dat je jezelf met ‘pijn en moeite’ tot acties krijgt. Goed voor jezelf zorgen is dus van groot belang. Respecteer je eigen grenzen en weet wanneer het even genoeg is geweest, pak een boek en probeer het even los te laten. Het hoeft niet allemaal in een keer!
Tot slot: kijk of je contact kunt leggen met andere mensen die deze stap ook gemaakt hebben. Lotgenoten eigenlijk. Of het nu Nederlandse of andere emigranten zijn, zij weten precies wat je doormaakt. Deze contacten kunnen je veel herkenning geven en ondersteuning. Wellicht hebben zij ook handige tips en goede adressen voor je.
Ik wens je heel veel succes!
Vriendelijke groet,
Saskia Zimmermann