De vraag
Moet ik korte of intensieve therapie volgen?
Hoi Martine,
Omdat ik nogal veel vertrouwen heb in jou (ik heb je meerdere keren gezien/gesproken) wil ik graag je advies.
Omdat ik vastliep in mijn gepieker om wel of niet vanwege de kinderen bij mijn man te blijven ben ik vorig jaar januari 8 maal bij een eerstelijnspsycholoog geweest. Die kon mij daarna niet meer helpen en hoopte dat ik, voor mezelf, schematherapie of vers-therapie ging volgen.
Ik heb namelijk, door mijn opvoeding, muren om me heen gebouwd waardoor ik mensen niet écht toelaat. Zo lang het oppervlakkig blijft is het goed maar als ze te hard aandringen of te snel dichtbij willen komen duw ik ze weg. Daardoor heb ik maar 1 echte goede vriendin en daarnaast nog wel mensen waar ik af en toe leuk mee babbel maar dat is het wel.
Ik ben inmiddels sinds ruim 2 maanden gescheiden en woon alleen (ik heb wel co-ouderschap). Ik heb niets tegen alleen zijn maar het zou handiger zijn als ik iets meer vrienden had met wie ik leuke dingen kan gaan doen.
Wat denk jij .. kan ik met wat tips zelf wel anders tegen dingen aan leren kijken of mag ik het advies om 1 van die INTENSIEVE (en dát staat me vooral tegen) therapieën te gaan volgen niet in de wind slaan? Als er iets korters zou zijn (2 of 3 maanden 1 maal per week bijvoorbeeld) dan zou ik dat nog wel overwegen. Bedankt alvast voor je advies!
Groeten, K.

Het advies
Beste K.,
Scheiding is een grote stap. Als je niet sterk bent in contacten maken, val je gemakkelijk in een leegte. Je zegt dat intensieve therapie je tegenstaat en vraagt je af of met wat tips en iets korters ook uit de voeten zou kunnen.
Als je al lang muren hebt gebouwd, breek je die niet makkelijk af. Bovendien heb je daar je redenen voor gehad, de vraag is of die misschien nog wel van toepassing zijn. Een huwelijk en kinderen hebben je blijkbaar niet in staat gesteld om de muren te verbreken of lager te maken.
Je moet dan niet teveel verwachten van tips, waarschijnlijk ken je ze allemaal al. Van korte therapie ook niet veel, en van intensieve therapie alleen als die goed is! Een intensieve slecht aansluitende therapie is net zo slecht als een korte slecht aansluitende therapie, en maakt misschien nog meer stuk.
En over intensief: soms is eenmaal per maand anderhalf uur nuttiger dan iedere week. Het ligt er maar aan hoe jij met de stof van de therapie werkt. Luister naar jezelf en zoek wat je écht nodig hebt, dat zit niet alleen in een methode, maar zeker ook in de mens die het doet!
Succes!
Martine Delfos