De vraag
Mijn zoon ziet zijn kinderen niet meer
Hallo Wim,
Tien jaar geleden ben ik gescheiden en mijn twee zoons (toen 16 en 13) zijn bij hun vader gebleven. Na drie jaar hebben ze weer contact gezocht. Mijn oudste zoon heeft toen hij 19 was een relatie gekregen waar een dochter uit is geboren. Die relatie is verbroken en hij heeft een zoon uit een volgende relatie. Ook deze relatie is verbroken en nu woont hij samen met een vrouw die acht jaar ouder is en drie kinderen heeft uit een vorig huwelijk. Dit is een comfortabele situatie gezien haar financiële situatie. Hij hoeft niet te werken.
Mijn zoon heeft een lief karakter, is gevoelig en creatief, maar heeft moeite met het organiseren van zijn leven. Hij is gesteld op comfort en harmonie en gaat confrontaties uit de weg. Ik heb de contacten met mijn ex-schoondochters gehouden, maar de kleinkinderen kunnen alleen hier zijn als mijn zoon er niet is. Mijn kleindochter is inmiddels negen en mist hem heel erg. Hij durft de confrontatie met zijn exen niet aan.
Ik heb hem geprobeerd te helpen, maar hij ervaart onze gesprekken als niet prettig: hij ‘moet altijd wat’ van mij. Mijn gevoelens voor hem gaan heen en weer tussen boosheid (gemakzucht) en medelijden (confrontaties vermijden). Ons contact is nu minimaal. Ik houd van hem maar ook van mijn kleinkinderen.
Wat is uw advies?
Vriendelijke groeten,
Gerci

Het advies
Beste G.,
Allereerst: je schrijft heel lief over je oudste zoon. Verder… wat een verhaal, het is me nogal wat, wat jij meemaakt met hem. Het is een erg emotionele en complexe situatie.
Om te beginnen valt mij op dat zijn eerste relatie begint op het moment dat hij ook weer contact zoekt met jou. Ik ben dan ook wel benieuwd naar hoe dat gegaan is. Het een zal het ander zeker beïnvloed hebben. Wat was trouwens de reden dat ze bij hun vader gingen wonen, is dat con amore gebeurd of met veel pijn om het loslaten van de moeder?
Ik vraag dit omdat na de scheiding kennelijk langdurig geen contact is geweest. Jouw contacten met de exen kan het voor hem moeilijker maken om zich met zijn moeder te verbinden. Je zoon kan niet komen wanneer de kleinkinderen, zijn kinderen, bij jou zijn, is dat omdat de ex er dan ook is? Kunnen de exen verdragen dat hun kinderen ook een verbinding hebben met hun vader? Wanneer je zoon de kinderen zou zien hoeft dat toch nog niet te betekenen dat hij ook de ex ziet, dat is nu juist de kracht van oma’s.
Het is ook denkbaar dat jouw scheiding en de manier waarop dat gegaan is hem onbewust nog erg bezig houdt. Mijn advies is om vooral een veilige haven voor je kleinkinderen te zijn (of te blijven). Probeer in gesprek met je zoon bij zijn pijn te komen. Luisteren is hier belangrijker dan praten. Jouw contacten met de exen is voor de kleinkinderen heel goed maar doe dat wel zo gedoseerd dat er nog wel een plaats is voor jouw zoon en zijn kinderen. Te intensief contact met de exen maakt je zoon voor zijn gevoel nog meer schuldig.
Sterkte en een groet van
Wim van Mulligen
Wim van Mulligen is psycholoog en psychotherapeut en heeft een eigen therapiepraktijk te
Voorschoten.
Neem een kijkje op zijn sites:
• www.lerenoverleven.org Leren over leven, contextueel trainer van hulpverleners en therapeuten
• www.orthoconsult.nl Ortho Consult, contextueel trainer van intern schoolbegeleiders en leerlingbegeleidersMeer lezen?
• Leren over Leven in loyaliteit, M. Michielsen, W. van Mulligen, L, Hermkens, Acco, Leuven/Voorburg
• Tussen thuis en School, W. van Mulligen, P. Gieles, A. Nieuwenbroek, Acco, Leuven/Voorburg
• Contextueel Leidinggeven in het onderwijs, A. Nieuwenbroek, P. Gieles, W. van Mulligen, Acco, Leuven/Voorburg (te verkrijgen: Ortho Consult, Hofstad 14, 5296 NK Esch)
• Kleine Psychologie voor School, W. van Mulligen, A. Nieuwenbroek, I. Mijland, Quirijn, Esch, (verschijnt in november 2009)