De vraag
Ze willen dat we een tweede kind nemen
Beste Jolet,
Mijn man en ik hebben een gelukkig huwelijk met een flinke dochter en we willen het zo ook laten. Door omstandigheden – werk, drukte, financieel – wensen we geen kinderen meer. Onze moeders pushen ons om nog een kind te nemen. Ik heb mijn moeder al uitgelegd waarom we geen tweede kind kunnen nemen, maar dan blijft ze doordrijven en doet er zelfs nog een schepje bovenop. Het lijkt alsof wij niets te zeggen hebben over ons eigen leven; dat vind ik heel ongepast van onze moeders.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het lijkt me nodig dat u en uw man veel duidelijker grenzen stellen naar uw ouders. Vertel niet alleen dat er geen tweede kind komt, zeg ook dat u het heel vervelend vindt dat ze u onder druk zetten. Deze mededeling zal het meeste effect hebben als u het met zijn tweeën doet. Misschien vindt uw (schoon)moeder het zielig als uw dochter enig kind is? Uit psychologisch onderzoek blijken zowel voor- als nadelen. Er is dus geen objectieve reden voor een tweede kind; het enige wat telt is wat u en uw man willen.
Weiger vervolgens elke discussie hierover; zeg liever ‘Daar is nu alles over gezegd’. Op die manier zal het onderwerp naar de achtergrond verdwijnen. Kan het zijn dat uw moeder vermoedt dat u minder zeker bent van deze beslissing dan uw man? Praat dan met haar alleen om die bezorgdheid weg te nemen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp