De vraag
Mijn zoon weet nog steeds niet wat hij wil
Hallo Gerdy,
Mijn zoon is 24 en weet nog steeds niet wat hij later wil gaan doen. Hij is bijna klaar met zijn studie commerciële economie. Hij is niet het type om op kantoor te zitten. Ik heb het idee dat hij ADHD heeft, maar hij wil dat niet laten onderzoeken. Hij werkt op dit moment als magazijnmedewerker. Ik begrijp van hem dat hij het helemaal niet leuk vindt. Wat hij wel wil, weet hij nog steeds niet. En hierdoor loopt hij vast. Zijn er tests die hij kan doen om te ontdekken wat hij wil, en uit te vinden waar zijn talenten liggen? Misschien in combinatie met begeleiding?
Met vriendelijke groet,
Karin

Het advies
Expert
Gerdy Geersing
Organisatiepsycholoog
Dag Karin,
Het lijkt me heel lastig om als moeder te zien dat je zoon niet op z’n plek zit, maar ook niet weet wat hij wel wil. Je schrijft niet wat hij hier zelf van vindt. Vindt hij zichzelf ook geen type om op kantoor te zitten? Ik vraag me bijvoorbeeld af waarom hij destijds met de studie commerciële economie is begonnen, wat sprak hem daar toen in aan?
Ik denk dat het inderdaad belangrijk is dat hij uitzoekt wat er wel bij hem past en waar hij voldoening uithaalt. Dat moet hij zelf gaan uitzoeken, zodat het ook echt zijn keuze wordt. Wat vindt hij er van dat jij deze vraag hebt gestuurd? Is hij zelf ook gemotiveerd om dit uit te gaan zoeken, eventueel met behulp van een test?
Als hij dat inderdaad wil, verwijs ik jullie naar een gespecialiseerd bureau voor studie- en beroepskeuze, waar hij een loopbaantest (eventueel in combinatie met begeleiding) kan doen bij een loopbaanpsycholoog. Je kunt dergelijke bureau’s vinden in de je eigen regio door te kijken op www.beroepskeuze.nl, de website van het Register voor beroepskeuzeadvies en loopbaanbegeleiding.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon op internet gaan zoeken naar bureau’s met een visie en uitstraling die jouw zoon aanspreekt. Vaak kun je bij dergelijke bureau’s een vrijblijvend kennismakingsgesprek hebben om te onderzoeken of hun aanbod bij je past en of het klikt tussen jou en de loopbaanadviseur.
Mocht je een loopbaantest (en/of begeleiding) toch niet helemaal bij je zoon passen (of gewoon wat te prijzig zijn), dan kan hij ook eerst zelf aan de slag gaan met behulp van een methodisch werkboek of een online training. Psychologie Magazine biedt bijvoorbeeld de online training ‘Wat wil ik echt?, waarin ook gebruik gemaakt wordt van het Grote Inspiratiedoeboek. Dit vraagt iets meer zelfwerkzaamheid, maar sommige mensen vinden het juist prettig om zelfstandig en in eigen tempo te kunnen werken.
Ik wens jou en je zoon veel succes en hoop dat hij iets vindt dat past bij zijn talenten!
vriendelijke groet,
Gerdy Geersing