De vraag
Hoe krijg ik weer passie voor mijn werk?
Beste Ursela,
Al enige jaren ervaar ik geen passie meer in mijn werk. Afwisseling heb ik genoeg omdat ik interimwerk doe. Ik wil graag het roer omgooien en mogelijk iets (heel) anders gaan doen, maar krijg nog niet helder wat het precies is dat ik wil, en ook de richting (grote lijn) nog niet. Welke suggesties heb je voor me hoe ik dit verder aan kan pakken?
Alvast vriendelijk dank voor je reactie.
Suzanne

Het advies
Beste Suzanne,
Jouw wens een andere koers te varen en mij met een aantal suggesties te laten komen, die handschoen neem ik graag op. Want natuurlijk wil ik je weer met passie aan het werk zien gaan. Iets wat ons zeker zal gaan gelukken. Maar afin, hoe kunnen we nu op een voorspoedige wijze te werk gaan? Denkwerk, heel veel denkwerk, daar beginnen we mee. Daarna mag je de verdieping opzoeken, je door anderen laten adviseren/inspireren én mag je je keuze desgewenst in de praktijk gaan toetsen!
Zelfreflectie
1. Wat zou je ‘à la minute’ gaan ondernemen, als je zou weten dat je nog maar zes maanden te leven hebt?
2. Met wie zou je je tijd willen doorbrengen?
3. Hoe zou je het liefst, vlak voor je dood, op je leven terug willen kijken? Welk leven zou je dan geleid willen hebben?
4. En met wie wil je je tijd doorgebracht hebben?
5. Welk verschil kun je constateren tussen je ideale leven en je huidige leven?
6. Hoe ziet je ideale werkomgeving eruit qua functie, collega’s, sfeer, branche, werktijden en reistijden?
7. Aan welke werkgebieden denk je dan? Denk je daarbij aan medische zorg, welzijnszorg, dienstverlening, verkoop, leiding, administratie, kantoorautomatisering, toezicht, amusement, kunst en vormgeving, ambachten, planten, dieren, transport, bouw, mechanica, elektronica?
8. Tot welke beroepsgroepen, afgestemd op je werkgebied naar keuze, voel je je aangetrokken?
9. Welke werkzaamheden zou je het liefst willen vervullen? En welke reden kun je daarvoor aanvoeren?
10. Hoe verhouden zich deze wensen tot jouw capaciteiten (je talenten, kwaliteiten, successtory’s)? Waar ligt jouw toegevoegde waarde?
Verdiepingsslag
1. Houd de komende weken eens de personeelsadvertenties bij. Knip die vacatures uit die jou spontaan wel wat lijken, zonder dat je van te voren de functie-eisen doorneemt.
2. Maak na verloop van tijd een tweesplitsing. Zet al naar gelang jouw inzicht een R (realistisch) of een O (onrealistisch) op de door jou verzamelde ‘krantenknipsels’.
3. Gooi ze vervolgens allemaal door elkaar en maak wederom een indeling. Een indeling naar bedrijfstype.
4. Vraag je af wat jou dit alles zegt. Zijn de onrealistische functies echt zo onhaalbaar? Of zouden deze vacatures met aanvullende ervaring/opleiding binnen handbereik kunnen liggen? Bijvoorbeeld door je op bepaalde gebieden verder te ontwikkelen.
Advies/Inspiratie derden
1. Welke bijzondere kwaliteiten dicht jouw sociale omgeving jou toe?
2. Wat zegt een ‘objectieve’ derde over jouw kwaliteiten, jouw capaciteiten?
3. Laat je ook door boeken een raad geven (zie voor enkele titels mijn advies aan Martina).
Ervaringstest/Praktijktoets
1. Ga na hoe en waar je je keuze in de praktijk kunt toetsen. Denk daarbij aan stage/meeloopdagen (bij je huidige werkgever/bij een derde partij) en/of vrijwilligerswerk. Dit om te ervaren hoe dát bevalt.
Suzanne, als je elke dag/elke week enige tijd voor dit ‘huiswerk’ reserveert, dan komt je ‘gepassioneerde werkende leven’ met de dag dichterbij!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg