De vraag
Een nieuwe hobby zoeken – hoe doe je dat?
Ik heb geen hobby. Ik zou zo graag een passie of hobby willen hebben. Iets waarin ik echt plezier heb en waaruit ik voldoening haal. Ik merk dat ik veel bevestiging nodig heb en haal dat nu veel uit mijn vriend. Maar hij heeft zijn hobby’s en kan prima genieten zonder mij. Dat wil ik alleen maar stimuleren.
Mijn werk is aardig maar ik haal er niet echt voldoening uit, zoals ik bij sommige mensen zie. Ik heb geprobeerd te bedenken wat voor baan me wel die voldoening zal geven, maar ik kan er geen bedenken. Ik sport, maar dat doe ik alleen omdat het moet voor mijn lichaam.
Mijn vrije tijd besteed ik aan nutteloze dingen zoals tv kijken. Soms doe ik wat creatieve dingen, maar daar ben ik dan snel op uitgekeken. Misschien omdat ik snel verveeld ben, of misschien omdat ik niet kan doorzetten of snel afgeleid ben. Hoe vind ik mijn ‘ding’? Kan ik actief een hobby zoeken of moet dat je aan komen waaien, en weet je het dan pas?

Het advies
Expert
Gerdy Geersing
Organisatiepsycholoog
Je bent aan het zoeken naar een nieuwe hobby die bij je past, iets waar jij plezier en voldoening uit haalt. Ik heb het idee dat je al veel verschillende dingen hebt geprobeerd. Op zich is dat een prima strategie om een hobby te zoeken: gewoon proberen en doen wat je leuk of spannend lijkt. Tegelijkertijd zou het je misschien nog meer op kunnen leveren als je van jezelf weet wat voor jou belangrijk is, wat je drijfveren zijn.
Een hobby zoeken: sta stil bij je drijfveren
Je drijfveren ontdekken doe je door jezelf vragen te stellen. Bijvoorbeeld:
• Wil je graag samen met anderen iets doen, of juist alleen?
• Houd je van afwisseling of wil je je liever ergens in verdiepen?
• Is het voor jou belangrijk om creatief bezig te kunnen zijn?
En zo zijn er nog veel meer waarden en kenmerken te bedenken die je zou kunnen inventariseren. Als je jouw rijtje met kenmerken hebt gemaakt, kun je vervolgens gaan kijken wat voor activiteiten daarbij passen. Hiermee zoek je iets gestructureerder en gerichter naar dingen die jou voldoening geven. Misschien vind je het lastig om je drijfveren te benoemen. Zoek dan eens op internet naar een test die je alvast wat handvatten kan geven. Op psychologiemagazine.nl staat deze drijfveren test – die kan je misschien een duwtje in de rug geven.
Heb lak aan andermans mening
Iets anders dat me opvalt in je vraag is dat je zegt dat je veel bevestiging nodig hebt van anderen. Juist als je op zoek gaat naar ‘jouw ding’ is het belangrijk dat je je niet te veel aantrekt van wat anderen vinden. Het is immers jouw ding! Wat kan helpen is je droom (of wilde plan) te beschrijven: wat zou jij willen doen als alles kon, er geen beperkingen waren en je je dus ook niets zou aantrekken van de mening van anderen?
Probeer praktische bezwaren (en de mening van anderen) even te parkeren en je ‘droom’ zo concreet mogelijk te beschrijven. Als je dat hebt gedaan zou je eens kunnen onderzoeken wat je weerhoudt om dat te doen. Zijn er misschien elementen in die droom die je wel zou kunnen uitvoeren? En misschien zijn er ook wel bezwaren die je makkelijk kunt oplossen. Vaak is er meer mogelijk dan je denkt!
Het is verleidelijk om vrije uren door te brengen met getuur op een of ander scherm. Maar een tikje zonde van de tijd is dat wel. Het alternatief? Leer gitaarspelen, ga macrameeën of timmer een kastje. Daar word je gelukkiger, energieker en zelfverzekerder van. Lees hier waarom iedereen een offline hobby nodig heeft.