De vraag
Wat is mijn passie?
Dag Ursela,
Ik zou zo graag willen weten wat mijn passie is, wat ik echt graag wil in mijn leven. Ik ben daar nooit echt achtergekomen. Volgens mij komt dat doordat ik altijd aardig gevonden wil worden. Ik geef me gauw over aan dingen die anderen graag willen/verwachten. Zelfs toen ik met een coach over mijn wens sprak, wilde ik de antwoorden geven die ze volgens mij wilde horen. Het lijkt wel of ik aan een beeld wil voldoen dat anderen van mij hebben.
Ik heb in de afgelopen zes jaar twee kinderen gekregen. Daar ben ik er erg gelukkig en druk mee geweest, maar nu ze naar school gaan, moet ik weer verder met mijn eigen leven en dan komt er weer die vraag. Wat wil ik? Ik werk, maar ook dat doe ik niet met mijn hart. Het voelt zo leeg, en ik zou zo graag ergens goed in willen zijn. Wat moet ik nu het eerst aanpakken? Hoe moet ik beginnen? Als ik dit zo opschrijf voelt het in ieder geval ook niet aan als het beeld dat ik van mezelf heb…
Groeten van Nikki

Het advies
Beste Nikki,
Goed hoor dat je je passie wilt achterhalen, dat je vanuit je hart wilt leven, dat je echt graag wilt weten wat je verder in je leven wilt. Tijd dus voor een grondige zelfanalyse.
Pak daarom pen en papier en schrijf op wat jou te binnenschiet, als je denkt aan datgene waar je vroeger van genoot en waarvan je nu (nog steeds) kunt genieten. Welke wensdromen heb je dan? Welk leven wil je leiden qua werk, studie, hobby’s, wonen en relaties? Wat is voor jou vermaak en wat is voor jou werk? Laat je inspireren door verhalen uit je omgeving, door mensen die jou als kind hebben gekend. Vraag ook diegene die jou goed kennen, wat ze typerend/kenmerkend voor jou vinden. Stel je ook de vraag wat je zelf het liefste zou willen doen als je nog zes maanden te leven zou hebben? Hoe ziet jouw ideale leven er dan uit? Hoe wil je geleefd en gewerkt hebben?
Breng de antwoorden op deze vragen in verband met de door jouw in het verleden behaalde successen, de door jouw ontwikkelde vaardigheden (competenties) en de eigenschappen/kwaliteiten waarover je nu beschikt. Betrek in deze analyse ook jouw natuurlijke talenten (jouw specialiteiten die voor jou vanzelfsprekend zijn) waarin je vroeger uitblonk en waarin je nu uitblinkt (deze hoeven niet gelijk aan elkaar te zijn). En trek je conclusies. Bedenk hoe je je leven verder wilt inkleden. Kijk daarbij naar je werkwensen op basis van betaalde/niet betaalde uren (vrijwilligerswerk) en naar je aan hobby’s gewenste tijdsbesteding.
Laat al je gedachten bezinken en blijf aan je verhaal schaven, zolang totdat je jezelf daarin gaat herkennen, zolang totdat je er een warm gevoel van krijgt. En vermijd bij jouw zelfonderzoek/zelfobservatie/zelfwaarneming sociaal wenselijke antwoorden.
Nikki, het gaat nu ‘even’ echt alleen om jou! Ik wens je tijdens dit diepzinnige proces zeer veel succes en veel inspiratieplezier toe! En dat je in de toekomst vooral een van passie vervuld leven mag gaan leiden!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Neem ook een kijkje op de site van coach Ursela van Stekelenburg: www.cleverwise.nl