De vraag
Hoe weet ik wat ik ECHT geweldig vind?
Beste Adriaan
Op dit moment heb ik het totaal niet naar mijn zin bij mijn nieuwe werkgever. Ik twijfel er al langere tijd aan of ik wel in mijn vak communicatie wil blijven hangen. Mijn probleem is dat ik elke dag nadenk over wat ik wil worden ‘als ik later groot ben’. Ik kom er niet uit en daar word ik vrij wanhopig en moe van. Ik weet redelijk goed wat ik echt leuk vind, maar zie alleen maar beren op de weg om dit ook werkelijk te realiseren. Dit komt omdat ik de diploma’s niet heb, het geld niet heb om te studeren en omdat ik kostwinner ben.
Mijn concrete vraag: hoe kom ik erachter wat ik ECHT geweldig vind om te doen qua werk dat ook haalbaar is?
Vriendelijke groet, Elise
[37 jaar, communicatieadviseur]

Het advies
Beste Elise,
Zoals je je situatie beschrijft, zou ik niet onmiddellijk concrete stappen ondernemen, maar eerst de tijd nemen om minutieus je meest vitaliserende loopbaanperspectief te beschrijven, daarover met vrienden te praten (zodat je jezelf hoort praten en je kunt voelen bij het uitspreken van welke onderdelen je het meest enthousiast wordt) en vervolgens zo nu en dan een kort interview te houden met iemand in een organisatie, die de functie heeft die jij graag denkt te willen hebben (mensen vinden het doorgaans erg leuk om over hun werk geïnterviewd te worden). Zo kun je je meest vitaliserende loopbaanperspectief checken en doorontwikkelen. Tegelijk merk je tijdens die interviews wat er allemaal nodig is om je ‘echte’ doelen te bereiken. Wanneer het perspectief in voldoende mate doorontwikkeld en helder is en ook helder communiceerbaar, kun je vervolgens een aantal vertrouwelingen met je laten brainstormen over mogelijkheden om de beren op je weg te ontmaskeren, dan wel van de weg af te duwen.
Een mens moet zijn doelen koesteren en volharden in het mogelijk maken ervan. En naarmate een mens ouder wordt, luistert het qua plezier, vitaliteit en succes, steeds nauwer of je werkzaamheden aansluiten op je persoonlijke levensdoelen.
Zoals ik uitgebreid in mijn boek beschrijf, is het ook nog eens zo dat het er in de tweede helft van je loopbaan (vanaf je veertigste) om gaat dat je de dingen die je echt belangrijk vindt ook gaat doorgeven aan anderen. Vandaar de vraag: wat is jouw unieke en meest gewenste bijdrage aan de samenleving (organisatie)? Daarbij kun je te rade gaan bij je eigen levensthema’s. Dat zijn vaak aspecten waar je in de praktijk tegenaan loopt, maar waarover je juist daardoor veel ervaringsdeskundigheid hebt opgebouwd. Wellicht ten overvloede: je levensthema’s kun je op het spoor komen door een biografie te schrijven en die vervolgens, bijvoorbeeld met een vertrouweling, te bestuderen aan de hand van de biografie-vragen in mijn boek. Maar het kan ook zijn dat je wel in het juiste vak bent beland, maar dat het je tot nu toe niet is gelukt om voldoende invloed te krijgen op je eigen werk of de organisatiedoelen. Of dat je te weinig oog had voor de zinvolle aspecten van je huidige werk. Of dat je nog te weinig je diplomatieke, strategische of tactische vaardigheden hebt ingezet om de juiste afstemming te vinden tussen de organisatiedoelen en de doelen van je eigen loopbaan.
Ik wens je succes met dit belangrijke project.
Adriaan Hoogendijk