De vraag
Welke studie past bij mijn dochter?
Dag Emmeliek,
Mijn dochter van 20 heeft nu voor de tweede keer een HBO-studie opgegeven, reden: gebrek aan interesse. Als ik haar vraag waar haar interesse dan wel ligt weet ze geen duidelijk antwoord te geven, ze heeft namelijk veel interesses. Ik stel haar nu voor om een jaar te gaan werken en eventuele cursussen te doen zodat ze kan uitvinden wat ze nu leuk genoeg vindt om daar een opleiding in te volgen.
Mijn vraag aan u: Kan ik haar ergens  mee helpen en wat kan ze zelf gaan ondernemen om te weten welke studie nu écht bij haar past?
Groet,
H. de Groot

Het advies
Beste heer/mevrouw de Groot,
Veel jongeren vinden het moeilijk om uit het grote studieaanbod net die ene studie te vinden die helemaal bij hen past. Pas wanneer de opleiding is gestart en er langzamerhand meer diepgang in de studie komt en er meer van uw dochter verlangd wordt, merkt ze dat het toch niet helemaal is wat ze wilt.
Uw dochter zal het er zelf best moeilijk mee hebben, misschien voelt ze het als een falen. Zeker als haar vriendinnen wel een goede keus hebben gemaakt. Ik zou enerzijds wat meer aandacht aan de gevoelens van teleurstelling besteden en anderzijds haar stimuleren om haar interesses onder elkaar te zetten. Sommige studenten zijn erg geholpen bij het werken via een uitzendbureau. Anderen doen een studiekeuzetest of beroepentest en hebben daar baat bij. Via de Google vind je diverse professionele instellingen die een beroepskeuze test afnemen en aan loopbaancoaching doen.
Veel succes toegewenst!
Met vriendelijke groet,
Emmeliek Boost
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk.