De vraag
Mijn vrouw vindt me een angsthaas
Anderhalve meter afstand houden van vrienden en familie vindt mijn vrouw niet meer nodig en ‘onmogelijk’. Ze omhelst en zoent hen weer gewoon. Ik wil daar niet aan meedoen omdat ik het nog niet vertrouw en geen risico wil nemen. Als ik mijn vrouw erop aanspreek, lacht ze dit weg en noemt ze me een angsthaas. Hoe kan ik haar overtuigen?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Dat verschil van mening binnen jullie relatie zie je, nu de periode van maatregelen langer duurt, ook terug in de maatschappij. Aan het begin van de coronacrisis was de paniek groot en daarmee ook de bereidheid om offers te brengen. Nu het aantal sterfgevallen en besmettingen in Nederland al geruime tijd afneemt, gaan mensen twijfelen aan de noodzaak van strikte maatregelen, daarin staat je vrouw niet alleen. Experts stellen echter: als de maatregelen worden losgelaten, zullen de besmettingen misschien weer gaan toenemen. Voorlopig is de anderhalve meter verplicht.
Formeel heb jij dus ‘gelijk’, maar dat wil niet zeggen dat je je vrouw met de feiten kunt overtuigen. Het is beter in gesprek te blijven en te achterhalen waarom zij afstand houden niet nodig en ‘onmogelijk’ vindt. Twijfelt ze aan de kennis en kunde van de experts? Heeft ze het gevoel dat het virus haar persoonlijk niet zal treffen? Of is de behoefte aan fysiek contact zo groot dat daar niets meer tegen opweegt, bijvoorbeeld? Leg vervolgens ook uit wat jouw redenen zijn om wel afstand te houden en dat zij met haar keuze feitelijk ook voor jou kiest. Spreek af elkaars mening te respecteren, ook als jullie het niet eens worden.