De vraag
In moeilijke tijden trekt mijn man zich terug
Hallo Karin,
Mijn man en ik zijn nu ruim twaalf jaar samen en onze relatie is over het algemeen goed. Een ding waar ik steeds vaker tegen aanloop is dat hij de neiging heeft zich in moeilijke periodes (privé en/of zakelijk) in zichzelf terug te trekken, terwijl ik dan juist behoefte heb aan contact, steun en aanraking. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Groeten van Dian

Het advies
Beste Dian,
Dit is een heel herkenbaar patroon waar vele relaties mee kampen. Het verschil in behoefte aan steun wordt vaak in moeilijke periodes pijnlijk zichtbaar. Mensen zijn onder stress geneigd tot twee soorten reacties: terugtrekken of vechten (=contact zoeken).
Als er in je relatie een verschil is in behoeften is het meest werkzaam om daarover met elkaar te praten. Vaak lukt dat niet op het moment van stress, maar kies dan een moment waarop je weer rustig bent en het kan bespreken zonder dat het een ruzie wordt. Vaak voelt dit kwetsbaar, maar het loont de moeite!
Vertel de ander wat je nodig hebt en hoe belangrijk die voor je kan zijn. Vraag hem ook wat jij voor hèm kan betekenen als hij het moeilijk heeft. Wie weet horen jullie iets nieuws van elkaar. Als je weet dat de ander je wel belangrijk vindt maar even kiest voor alleen zijn, is het vaak beter te verdragen dan als je niet weet wat de reden is. Ook is het belangrijk om na zo’n terugtrekmoment weer even het contact te herstellen en samen iets prettigs te doen.
Succes!
Karin
• Karin Wagenaar is relatietherapeut. Voor meer informatie over haar methode Emotionally focused therapy en artikelen, neem een kijkje op haar website: www.wagenaar-psychotherapie.nl.