De vraag
Mijn vriend zegt dat ik te afhankelijk ben
Mijn vriend vindt dat ik te afhankelijk van hem ben. Zelf denk ik ook dat mijn leven een grote puinhoop zou zijn zonder hem. Wat andere mensen van me vinden kan me niet schelen; wat hij vindt is het belangrijkst. Ik ontleen mijn eigenwaarde aan zijn liefde voor mij. Ik denk altijd heel negatief over mezelf en ik heb ook last gehad van depressies. Mijn vorige relatie is stukgelopen omdat mijn ex zich verstikt voelde. Wat kan ik doen om niet te afhankelijk te zijn?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
De eerste grote stap heeft u al gezet. U weet nu wat uw probleem is: u ontleent uw eigenwaarde aan uw relatie. En doordat u de hele dag – onbewust, in gedachten – tegen uzelf zegt ‘jij deugt niet’ ondergraaft u uw gevoel van eigenwaarde.
Het goede nieuws is dat u kunt leren om anders over uzelf te denken, al is dat niet makkelijk en het gaat ook niet heel snel. U hoeft het niet in uw eentje te doen, er is een beproefde remedie voor: de cognitieve gedragstherapie. Vraag of de huisarts u verwijst naar een psycholoog.
Het is fijn dat uw vriend met u meedenkt. Ik wens u toe dat u zelf ook milder naar uzelf gaat kijken.