De vraag
Mijn sociale fobie speelt weer op
Ik ben 60 jaar en al een tijd werkloos; nu begint mijn sociale fobie weer op te spelen. Ik zit erg veel alleen thuis, gelukkig wel met veel hobby’s. Zo gaat het niet de goede kant op, want ik ben vaak depressief. Welke therapie raadt u me aan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Bij een sociale fobie blijkt een cognitieve gedragstherapie het meest effectief – die helpt u angstige gedachten zelf te dempen en leert u hoe u het contact met anderen soepeler kunt laten verlopen. De website vgct.nl vertelt u meer. Uw huisarts kan u verwijzen. Vraag hem of haar ook of medicatie u kan helpen, naast de therapie.
Nog een tip: zoek gezelschap via uw hobby’s. Dan heeft u alvast een gespreksonderwerp waar u goed in thuis bent. Uw sociale fobie zal erger worden wanneer u contact met vreemden vermijdt. Blijf dus regelmatig nieuwe mensen ontmoeten, dan went u er weer aan. Het is heel wijs dat u inziet dat u in actie moet komen om te verhinderen dat u te zeer geïsoleerd raakt.