De vraag
Mijn schoonmoeder vindt dat ik haar zoon vetmest
Beste Aleid en Berthie,
Mijn man is (te) dik. Mijn schoonmoeder vindt dat dit komt door mijn manier van koken. Heeft zij gelijk?
Groeten van Cindy

Het advies
Beste Cindy,
Jouw schoonmoeder lijkt het belangrijk te vinden dat er goed voor haar zoon gezorgd wordt. Jij waarschijnlijk ook.
Jullie houden van hem ieder op je eigen manier, dat delen jullie.
Dat ‘zorgen voor’ moet zijn moeder nu grotendeels aan jouw overlaten en dat valt haar niet gemakkelijk. Dat zij jouw manier afkeurt brengt je aan het twijfelen of je het wel goed genoeg doet. Dat is logisch. Kennelijk zoeken jullie beiden nog een balans; je schoonmoeder in hem loslaten en jij in wat goed is, en wat goed genoeg.
Een aspect zou ik nog wel willen toevoegen; hoe staat het met de verantwoordelijkheid van je man? In hoeverre beslist hij zelf wat hij ‘slikt’ en niet ‘slikt’? Waar maakt hij zich eigenlijk dik over?
Groeten van Aleid Sardemann en Berthie Janssens
Gezinstherapeuten Aleid Sardemann en Berthie Janssens beantwoordden eerder vragen van Psychologie Magazine-lezers over schoonfamilie.