De vraag
Hoe combineer ik al mijn levensrollen?
Beste Ursela,
Ik worstel met een volgens mij klassiek probleem onder jonge hoogopgeleide vrouwen: Hoe voldoe ik op een goede manier aan alle eisen die aan mij gesteld worden? Ik ben in opleiding tot medisch specialist, heb een zoontje van drie, een man, een huis en probeer ook nog enigszins een sociaal leven en wat tijd voor mezelf te hebben. Daarbij ben ik ook vrij perfectionistisch en leg de lat voor mezelf hoog. Ik heb het gevoel dat ik verdrink, en kom steeds meer in de verleiding om het bijltje erbij neer te gooien… Hoe krijg ik de controle over mijn leven terug, en hoe krijg ik weer plezier in alles?
Groeten van Desiree

Het advies
Beste Desiree,
Je hebt als Bezige Bij heel wat ballen in de lucht te houden! Met een medische studie, een zoontje, een echtgenoot, een huis, een sociaal wenselijk leven en niet te vergeten ook nog eens je eigen Ik moet je jezelf keer op keer blijven inspireren. Een onuitputtelijke bron van inspiratie is dan ook meer dan welkom.
Een dergelijke inspirator is bijvoorbeeld ervaringsdeskundige Annemie Schuitemaker, die met haar workshops vrouwen leert om werk en gezin beter te combineren. Een leerproces aan de hand van vijf gouden regels.
1. Maak keuzes. Let op energievreters en energiegevers. En doe vooral datgene wat je écht leuk vindt om te doen.
2. Communiceer goed. Uit je wensen, betrek je man bij het huishouden en run samen je gezin (indien dat nog niet het geval is).
3. Delegeer taken. Zoek bijvoorbeeld naar een geschikte kinderoppas, hulp in de huishouding en/of eventuele assistentie bij het doen van de boodschappen.
4. Maak noodscenario’s. Heb een calamiteitenplan in de kast liggen voor het geval je kind ziek wordt en/of de oppas/de hulp verstek laten gaan. Creëer eventueel een netwerkachtig vangnet van voor jou relevante diensten.
5. Wees niet perfectionistisch. Ga niet altijd voor die ‘tweehonderd procent’, als het ook met ‘zeventig procent’ afgehandeld kan worden.
Bert en Anna van Dijk spreken in hun boek ‘De mythe van perfectionisme’ van verschillende soorten perfectionisme: van nadelig maar ook van nuttig perfectionisme. Ofwel, wil alleen perfectionistisch zijn in die dingen die er toe doen. Irene Becker en J. Meyer-Kles verwoorden deze filosofie met de welluidende titel van hun boek ‘Liever slordig gelukkig dan perfect gestresst’.
Desiree, zie je dynamische en rijkgevulde leven als een uitdaging. Als dé uitdaging om met je geliefden én je geliefde bezigheden zó te jongleren dat je ook nog tijd voor jezelf weet vrij te maken, al is het maar een half uurtje per dag. Bij deze wil ik je dan ook graag veel onderzoeks/ervaringssucces toewensen bij het ontdekken van een voor jou werkzaam levensritme.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg