De vraag
Mijn moeder accepteert mijn (oudere) vriend niet
Dag Gertjan,
Mijn moeder is erg bezig met mijn seksleven en ik vraag mij af waarom zij dat doet? Ik heb bijna 2 jaar een relatie met een oudere man. Mijn moeder weet dit ongeveer een jaar en zij kan dit niet accepteren. Ik heb het een en ander uitgelegd waarom dit mij is overkomen: o.a. door mijn verleden. Ik ben verkracht op 14-jarige leeftijd.
Als mijn vriend bij mij komt dan houdt mijn moeder ons op afstand in de gaten (bijvoorbeeld of de lichten boven aan zijn) en ze maakt nare opmerkingen in de trant van ‘Hij is goedkoper bij jou af dan bij de hoeren’ en ze zegt dat mijn verkrachting niet waar is, dat hij mij wel verkracht zal hebben. Als hij eerder weggaat dan zegt zij dat hij naar een ander gaat enz.
Mijn vriend en ik kunnen er samen goed mee omgaan, er is open communicatie en humor. Gertjan wat zegt dit over mijn moeder, waarom doet ze dit? En hoe kan ik het beste erop reageren? Want het wekt irritatie bij mij op en soms word ik ook ontzettend boos op haar. Vooral als ze zegt dat ik niet ben verkracht. Ik heb de neiging om mij te verdedigen en het diepste van mijzelf te laten zien, maar mijn seksleven wil ik niet met mijn moeder delen. Dat is toch normaal?
Mijn vriend is het beste wat mij ooit is overkomen, want zonder hem was nooit over de verkrachting en aanrandingen heen gekomen. Mijn moeder wil dat niet inzien.
Vriendelijke groet,
Dorien

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Dorien,
Je hebt gelijk dat je je boos maakt, want wat je moeder doet is op meerdere manieren respectloos en grensoverschrijdend. Je vraagt je nadrukkelijk af waarom zij dit doet. Logisch, maar die vraag is heel lastig te beantwoorden (zeker voor iemand op afstand) en het lijkt mij belangrijker om je te concentreren op het stellen van je grenzen.
Kennelijk lukt het jou en je vriend niet om haar duidelijk te maken dat haar gedrag ongepast is en jou op geen enkele manier verder helpt in het leven of in de verstandhouding met haar. Heb je mogelijk dezelfde huisarts als je moeder? Ga daar dan heen, overleg de situatie en vraag of hij of zij daarin iets kan betekenen. Een derde zal makkelijker duidelijk kunnen maken dat het gedrag van je moeder niemand ten dienste staat.
Je moeder zal er mogelijk erg mee geholpen zijn als iemand, een deskundige, snapt dat ze bezorgd is over haar dochter en zich met de beste intenties met jouw leven bemoeit. Hopelijk kan die iemand haar ook helpen om op een andere, meer constructieve manier met haar bezorgdheid om te gaan. Alle huisartsen hebben contact met zogenaamde eerstelijns-psychologen. Een paar gesprekken met zo’n psycholoog, misschien wel met je moeder en jou samen, kan een veilige omgeving bieden, want het klinkt alsof jullie er nu niet uitkomen.
Ik weet niet hoe oud je bent en ik heb me af zitten vragen of het voor het advies nu uitmaakt of je 16 of 23 bent. Eigenlijk vind ik dat dat niet uitmaakt – soms moet je als kind het voortouw nemen en je volwassen opstellen. Door het insturen van je vraag ben je daar al mee begonnen.
Succes met de vervolgstappen!
Gertjan van Zessen