De vraag
Hoe maak ik me los van mijn moeder?
Beste Jolet,
Mijn moeder (73) hangt erg aan mij, zeker sinds het overlijden van mijn vader en een lange revalidatieperiode na een operatie. Ik heb al lang het gevoel dat ze haar welzijn tot mijn verantwoordelijkheid maakt. Alle voorstellen die ik, en mijn broer en zus, doen, brengen haar niet tot actie. Ze laat zich bijvoorbeeld liever rijden dan weer op de fiets te stappen.
Het is tijd dat ze haar eigen verantwoordelijkheid neemt en voor zichzelf gaat zorgen. Onlangs heb ik een lieve vriend gevonden; volgend jaar ga ik samenwonen. Dan zit ik vijftig kilometer verder weg en kan niet steeds komen. Hoe kan ik dit voor ons beiden makkelijker maken?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Uw moeder heeft blijkbaar stimulerend gezelschap nodig voor deze alleenstaande fase in haar leven. Buurthuizen organiseren vaak groepen voor weduwen; misschien is dat iets voor haar? Zoek met uw broer en zus naar een gezamenlijke aanpak – waar wordt wel en niet bij geholpen en hoe vaak gaat ieder op bezoek.
Vertel uw moeder dat er veel gaat veranderen omdat u binnenkort gaat verhuizen. Vraag liever aan haar hoe ze een probleem gaat oplossen dan te vertellen wat ze moet doen. Betutteling zal haar zelfstandigheid verkleinen. Voer een vast ritme in van opbellen en langskomen, zodat uw moeder weet op welk gezelschap ze kan rekenen.
U stimuleert haar het beste door aandacht te geven aan elk initiatief dat ze neemt, hoe klein ook. Uw moeders afhankelijke gedrag is jarenlang ingesleten, mede doordat mensen als u te hulp schoten; heb dus geduld en mededogen, ook als uw moeder niet erg veel verandert. Nog veel moeilijker zal het zijn om uzelf te veranderen – gaat u dus maar eens flink in discussie met dat stemmetje in uzelf dat roept dat u alleen verantwoordelijk bent voor uw moeders welzijn.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp