De vraag
Mijn man heeft asperger en wil hier niet over praten
Beste Sander,
Vorige jaar kreeg mijn partner, na een lange zoektocht, de diagnose syndroom van Asperger. We hebben ruim 25 jaar een relatie met ups en downs. Voor mij vielen veel puzzelstukjes op z’n plaats. Hij wil echter niet praten met mij over wat het effect van Asperger is op onze relatie. Hij wijt de ups en downs aan onze relatie.
Ik doe volgens hem mijn best niet om hem te begrijpen. Ik ben zeer verdrietig omdat ik al heel lang veel van hem hou. Hij wil onze relatie beëindigen. Ik dacht dat we nu eindelijk de hulp zouden krijgen die we nodig hebben.
Groeten van Ingemarit

Het advies
Expert
Sander Begeer
Autisme expert
Beste Ingemarit,
Allereerst even over de diagnose syndroom van Asperger: anno 2020 bestaat er nog maar één overkoepelende classificatie voor stoornissen in het autistisch spectrum, namelijk de autismespectrumstoornis (ASS). Daar vallen alle subtypen autisme onder, ook het syndroom van Asperger. Voor het gemak noem ik het nu nog wel even zo.
Dit is een zeer ingewikkelde relationele kwestie. Het is inderdaad vaak zo dat een diagnose op latere leeftijd als een bevrijding kan komen. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat dit ook relatieproblemen oplost.
Het is aannemelijk dat de relatieproblemen deels te maken hebben met de diagnose van je partner. Maar dit hoeft niet voor alle problemen het geval te zijn. Het lijkt me voor je partner frustrerend als zijn stoornis nu als oorzaak van alle relatie problemen wordt gezien. Vooral omdat de stoornis natuurlijk nooit losgezien kan worden van de persoon.
En het lijkt me ook niet terecht, ik ken jullie natuurlijk niet, maar bij relatieproblemen zijn altijd twee mensen betrokken, en niet alle mensen met een autistische partner hebben relatie problemen. Misschien is het goed om jullie problemen, ondanks zijn diagnose, van twee kanten te blijven bekijken. Door ook je eigen rol bij de problemen te blijven onderzoeken zal hij wellicht hetzelfde gaan doen.
Hartelijke groeten,
Sander Begeer
• Meer lezen over een Aspergerrelatie:  ‘Een Aspergerrelatie, Gisela & Christopher Slater-Walker, Amsterdam: Nieuwezijds, ISBN 90 571 2189 1.
• Is uw partner autistisch? Deel uw ervaringen met lotgenoten op de site van de Nederlandse Vereniging voor Autisten.
• Dr. Sander Begeer (1973) is universitair docent bij de afdeling ontwikkelingspsychologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij is gepromoveerd op een onderzoek naar de sociaal emotionele ontwikkeling van normaal intelligente kinderen met autisme spectrum stoornissen.Via de website van Autism Research Amsterdam www.ara.vu.nl kunt u zijn wetenschappelijke artikelen gratis downloaden.