De vraag
Mijn kleinzoon misdraagt zich als hij weer thuiskomt
Beste Jolet,
Onze 6-jarige kleinzoon logeert geregeld bij ons. Hij is dan lief en gehoorzaam; beter gedrag kun je niet wensen. Maar als we hem weer thuis afleveren, is hij niet te genieten. Het lijkt wel een heel ander kind. De geschiedenis herhaalt zich, want met zijn moeder ging het vroeger exact zo. Hebt u hier een verklaring voor?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Maakt u zich geen zorgen – dit verschijnsel komt in alle families voor. Ik denk dat uw kleinzoon veel moeite doet om het u naar de zin te maken. Dat is natuurlijk fijn, want daardoor zijn de logeerpartijen heel gezellig. Daarbij forceert hij zichzelf wel een beetje, het kost hem energie.
Eenmaal thuis komt zijn moeheid opzetten en kan hij het niet langer volhouden. Dat hoeft ook niet, hij rekent op mama’s onvoorwaardelijke liefde – net als zij dat vroeger deed bij u. Soms leidt dit verschijnsel ertoe dat oma denkt dat haar kleinkind thuis niet goed wordt opgevoed. Gelukkig bent u zo wijs om in te zien dat de oorzaak niet ligt in een slechte opvoeding, maar in het lieve karakter van uw kleinzoon.