De vraag
Mijn kind lust bijna niets
Het avondeten is elke avond weer een drama, met name doordat mijn zoon (7) geen enkele groentesoort lust. Ik heb van alles geprobeerd: negeren, boos worden, straffen en belonen, niets lijkt te helpen. Wat kan ik nog doen?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Ik geloof zeker dat je kinderen kunt leren om meer te lusten, maar dat lukt alleen als je het enthousiast en speels aanpakt. Daarbij helpt dit stappenplan:
1. Bespreek op een ontspannen moment met je zoon dat je hem gaat helpen meer te lusten. Vertel hem dat je soms pas na tien tot vijftien keer proeven gewend bent aan een smaak.
2. Bedenk dan samen waarom het fijn en goed zou zijn als hij meer lust. Wat zou dat hem opleveren? Nu en als hij ouder is? Denk aan: geen zeurende ouder meer, bij vriendjes kunnen eten, enzovoorts.
3. Maak vervolgens samen een lijstje van wat je kind al lust. Zeg iets als: ‘Kijk, dat is je allemaal al gelukt om te leren lusten.’ Maak dan een ‘ga-ik-leren-lusten-lijstje’ en laat hem zelf bedenken wat daarop komt.
4. Laat je zoon uitkiezen wat hij eerst gaat leren lusten en hoe. Geef hem ook een stem in wanneer, hoe en hoeveel hij steeds proeft.
5. Help je zoon herinneren aan de afspraken als dat nodig is. Prijs hem en houd op een groot vel aan de muur bij wat er al gelukt is.
Op deze manier maak je ‘leren lusten’ leuk, houd je het positief en is je kind zelf in charge.