De vraag
Mijn gezin maakt er een bende van
Beste Lex,
Raar maar waar maar ik ben een moeder met ADHD, heb een dochter met ADHD en een zoon met ASS/ADHD en een chaotische man. Nu heb ik door mijn medicijnen weer redelijk grip op mijn dagplanning en een redelijk opgeruimd huis. Maar ik kan me nu dus sinds ik zelf gestructureerder ben ontzettend ergeren als de planning verstoord wordt of het huis een bende is omdat er niet opgeruimd wordt… hoe komt dit?
Groeten van mezelf

Het advies
Beste jezelf,
Tja, dan ben je met veel moeite en hulp van medicijnen opgeschoven in de richting van plannen, controleren en overzicht hebben. En dan blijf je geconfronteerd worden met de chaos die je gezinsleden maken…
Je vraagt je af hoe het komt dat je je ergert aan het gedrag van je huisgenoten dat maakt dat het iedere keer weer een bende is in huis. Jij hebt, denk ik, langzamerhand een paar subpersoonlijkheden ontwikkeld die tegengesteld zijn aan jouw eerdere primaire systeem.
Jouw huisgenoten lijken echter in meerdere of mindere mate nog steeds op dat oude primaire systeem, zij vertegenwoordigen als het ware jouw ‘oude ikken’. Je kijkt steeds in de spiegel van hoe jij in het verleden was. Je ziet hoe ‘gemakkelijk’ zij zich ervan afmaken, terwijl jij met veel moeite het overzicht bewaart.
Vanzelfsprekend dat jij je daaraan ergert. In dit geval is de oplossing niet weer terug te gaan naar je eigen chaos van vroeger. Hen bekritiseren zal ook niet veel helpen. Het enige wat je kunt proberen is jou echtgenoot en je kinderen te laten weten hoe ongelukkig je je gaat voelen als zij er een bende van maken. En pas daarbij dan op niet te gaan verwijten. Hou vol!
Succes,
Lex Mulder
• Lex Mulder is trainer en coach en samen met Judith Budde auteur van het boek Drama in Bedrijf, Thema, ISBN 97 890 587 10871, Neem een kijkje op zijn site: www.lexmulder-training-en-coaching.nl