De vraag
Mijn dromen gaan vaak over water
Geachte mevrouw De Boer,
De laatste jaren droom ik heel vaak over water. In die zin dat ik dan droom dat het schip waarop ik zit, met soms familie, soms vrienden/bekenden, soms mijn vriend ineens zinkt of op zijn kop slaat. Daarbij is het wel steeds levensecht en lijkt het alsof we het niet redden, maar op het laatst red ik het wel aldoor.
Ook droom ik steeds dat er een vloedgolf in de verte aan komt zetten en dat ik en derden moeten rennen, vluchten tegen het opkomende water. Graag zou ik willen weten wat deze steeds terugkerende droom wil zeggen.
Alvast bedankt,
M.v.g. Harriët

Het advies
Beste Harriët,
Gelukkig dat je het op het laatst toch steeds redt. Het lijkt erop dat je op momenten dat je dit droomt, het gevoel hebt ‘vaste grond onder je voeten te verliezen’. Het is mogelijk dat je dat gevoel over je hele levenssituatie van dat moment hebt, maar het kan ook dat je je onzeker of ongemakkelijk voelt in relatie met de persoon of personen met wie je op de boot zit, dus je vrienden, familie of je vriend. Als je weer zo’n droom hebt, kijk dan eens hoe je de relatie met de betreffende persoon op dat moment ervaart.
Wanneer je het redt in je dromen, heb je ergens een innerlijke kracht of vertrouwen. En daarom is het interessant om eens te kijken hóe je het steeds redt. Wat doe je precies of wat gebeurt er? Hoe concreter je je dit herinnert en voor de geest kunt halen, hoe meer je in contact kunt komen met die innerlijke kracht of overtuiging.
Vluchten voor het opkomende water zou – mits je dat nooit in werkelijkheid op die manier hebt meegemaakt – er eventueel op kunnen wijzen, dat er sprake is van vrij sterke emoties.
Met hartelijke groet
Ada de Boer
• Ada de Boer, psycholoog en deskundige op het gebied van dromen, is auteur van diverse boeken. Neem een kijkje op haar website: www.droomnet.nl