De vraag
Mijn kind heeft het contact verbroken
Mijn dochter (21) wil geen contact meer. Ze vindt dat ik rond mijn echtscheiding te weinig aandacht voor haar had. Ook het feit dat ik al snel een nieuwe relatie kreeg, speelt mee. Wat moet je doen als je kind alle contact verbreekt? Hoe bouw ik weer een band met haar op?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Wanneer ouders veel zorgen hebben, gaan kinderen extra hun best doen om hen te helpen. Ze worden ‘een makkelijk kind’ of gedragen zich zoals ze denken dat de ouders het graag willen. Om hun ouders te ontlasten, delen ze hun zorgen niet. De ouders, in beslag genomen door eigen problemen, zien de investeringen en eenzaamheid van hun kind niet.
Een vorm van zelfbescherming
Kinderen hebben een lange adem, maar als het op is, is het op. En dan kan het gebeuren dat ze het contact verbreken met hun ouder(s). Dat doen ze met veel pijn in hun ziel, maar het is een vorm van zelfbescherming. Het vertrouwen dat de ouder er voor hen kan zijn, is weg. Ze zijn bang bij een hereniging weer in het oude patroon te vervallen, daarom houden ze de boot af.
Erken waar je zelf tekort bent geschoten
Wat je kunt doen, is een lijstje maken van al die dingen die je dochter heeft gedaan voor jou en jullie gezin. Bedenk wat het haar heeft gekost: het gemis van leuke dingen voor haarzelf, onbezorgdheid, veiligheid, geborgenheid, enzovoort. Pas als haar lijden en tekorten helder hebt, vraag je haar om een ontmoeting waarin je vertelt dat je haar investeringen hebt gezien en dat je zelf bent tekortgeschoten.
Op die manier voelt ze dat er iets is veranderd. Vermijd elke verontschuldiging voor je eigen keuzes. Maar laat zien dat ze nooit weer op die oude manier voor je hoeft te zorgen. Zij bepaalt hoe het contact tussen jullie verder zal gaan.