De vraag
Klasgenootjes zijn bang voor mijn agressieve zoon
Geachte heer Matthys,
Mijn zoon van 9 heeft ODD*. Zijn klasgenootjes zijn erg bang voor hem, hij begrijpt dit echt niet! Is medicatie voor hem een verstandige keuze? Misschien kan hij dan zich beter leren beheersen?
groeten van een moeder
• * ODD is een oppositioneel-opstandige gedragsstoornis. Kinderen met deze aandoening zijn ongehoorzaam, maken ruzie, zijn driftig, houden zich vaak niet aan de regels en hebben meerdere problemen in de sociale omgang, vooral met volwassenen, maar soms ook met leeftijdsgenoten, red.

Het advies
Beste Moeder,
Om symptomen van ODD te doen afnemen is beïnvloeding vanuit de omgeving (leerkracht, ouders) de eerst te nemen stap. Als dit onvoldoende effectief is kan een training in sociale vaardigheden worden toegevoegd. Medicatie (risperidone) is pas te overwegen als dit alles niet helpt en er bovendien sprake is van ernstig agressief gedrag, maar dit lees ik niet in uw vraag. Mochten er ook veel ADHD symptomen voorkomen, dan kan methylfenidaat (Ritalin) overwogen worden.
Vriendelijke groet,
Walter Matthys
Walter Matthys is hoogleraar agressie bij kinderen aan de Universiteit van Utrecht.