De vraag

Onze dochter is hoogbegaafd en heeft dyslectie

Onze dochter van 12 is hoogbegaafd. Op de lagere school heeft ze de derde klas overgeslagen. In de vijfde klas werd ze erg depressief. Ze zei toen dat ze niet verder wilde leven, en daarom hebben we haar destijds laten onderzoeken.

Toen bleek dus dat ze hoogbegaafd was en dat ze zich erg verveelde op school. Mijn familie doet spottend over haar hoogbegaafdheid, zeker nu ze in de eerste klas is blijven zitten. Vooral op de talen scoorde ze laag. Mijn vrouw wilde dat ze weer getest werd, toen bleek dat ze ook dyslectie heeft. Met Frans en Duits komt ze nu redelijk mee, maar met Engels heeft ze nog veel moeite.

Hoe kan dat? Frans is toch een veel moeilijkere taal dan Engels? Wat kunnen wij als ouders doen om haar hierbij te helpen? Of wat kan de school doen, qua hulp bij dyslectie? Kunnen wij hulp van de school verwachten?

Het advies

Dank voor het delen van jullie persoonlijke verhaal over jullie hoogbegaafde dochter met dyslexie. Jammer genoeg kom ik dagelijks zulk onbegrip tegen over hoogbegaafdheid. Mogelijk kunnen jullie aan de familie uitleggen dat het ècht een groot misverstand is dat hoogbegaafden, die als zeer slim worden gezien, ook altijd alles maar gemakkelijk kunnen leren.

Waar hoogbegaafde kinderen op school tegenaan lopen

Vooral ook binnen ons schoolsysteem is het voor hoogbegaafde kinderen echt heel lastig. Waar andere kinderen zonder problemen alle tafeltjes uit hun hoofd leren, of nieuwe woorden in een vreemde taal snel oppikken, blijkt dit voor veel hoogbegaafde kinderen best een hele klus. Dat zit hem (onder andere hierin:

  1. Automatiseren kan voor hoogbegaafde kinderen heel moeilijk zijn;
  2. Hoogbegaafde kinderen (en hoogbegaafde volwassenen) denken vaak op een hele andere manier. Daardoor zijn gemakkelijke dingen voor hun juist heel erg moeilijk. En begrijpen ze opdrachten op school niet meteen omdat ze bijvoorbeeld te ingewikkeld denken, of er van alles bij halen wat helemaal niet in de vraag stond. Als ze vervolgens aangeven dat ze het niet begrijpen vindt hun omgeving dat heel raar omdat alle anderen het meteen snappen. Hierdoor ontstaat er weer onbegrip en kan bij de hoogbegaafde zelfs het gevoel ontstaan dat hij/zij eigenlijk helemaal niet slim is, met alle gevolgen van dien.

Hoogbegaafd en dyslectie – en hoe het zit met Engels versus Frans

Bij hoogbegaafde leerlingen wordt vaak pas laat ontdekt dat ze dyslectisch zijn. Dat komt doordat ze een goed werkgeheugen hebben en veel verschillende dingen kunnen onthouden,. Daardoor wordt niet snel opgemerkt dat taal best lastig voor ze is.

Bij veel hoogbegaafde middelbare scholieren zie ik dat Engels meer moeilijkheden oplevert dan Frans. Dat komt omdat het Frans voor hun logische regels heeft, en minder uitzonderingen, dan het Engels. Zoals ik al eerder aangaf is het daarbij voor de meeste hoogbegaafde leerlingen moeilijk om te ‘automatiseren’- zoals bijvoorbeeld de tafeltjes leren, het alfabet, klokkijken, woordjes leren in een vreemde taal, tijdsbesef.

Jullie dochter is ‘dubbel bijzonder’, door haar hoogbegaafdheid in combinatie met dyslectie, waardoor een taal leren ineens een enorme uitdaging wordt.

Zo help je een hoogbegaafd kind

Als ouders kunnen jullie je dochter helpen met het leren van woordjes en grammatica, door het haar op verschillende manieren te laten leren. Het kost wel wat meer tijd. Deze leermethoden kunnen helpen:

  • Woorden leren via WRTS (de computer is voor dyslectische leerlingen vaak prettiger werken)
  • opschrijven en mondeling overhoren
  • woorden op plakkertjes schrijven of via de computer uitprinten (al dan niet op WRTS-kaartjes), en deze vervolgens op de voorwerpen te plakken zodat er een beeld ontstaat bij het woord
  • gekke plaatjes bedenken bij woorden
  • grammatica op muziekritmes opzeggen met in de handen klappen erbij, of rappen

Wat de school kan doen

Deze dingen kunnen scholen doen om leerlingen met dyslectie te helpen:

  • Dyslectische leerlingen al in een heel vroeg stadium een profielkeuze voor alleen de talen te laten maken. Op die manier vallen de andere talen al eerder af en ontstaat er meer studietijd voor de talen waarin uiteindelijk wordt afgestudeerd
  • Meer tijd geven aan de dyslectische leerlingen
  • De mogelijkheid om toetsen op de computer te maken
  • Eventueel voorgelezen toetsen
  • Een ‘peermentor’ (een ouderejaarsleerling, het liefst één die ook hoogbegaafd is) die goed is in talen samen met jullie dochter wekelijks taalhuiswerk laten maken op school

Heel veel succes!

Lees hier ook of we dyslectie sneller kunnen opsporen

Meer weten over dit thema? Bekijk Hoogbegaafd
Deel dit artikel:
20 januari 2015 | Laatst gewijzigd op 23 oktober 2020

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Wonderkinderen – 10 jaar later

Elke klas heeft wel een uitblinker, in rekenen, sport of muziek. Hoe ontwikkelt zo’n talent zich o...
Lees verder
Branded content

Terug naar je eigen natuur

In plaats van blootsvoets over de steppe te rennen, wonen we in flats, zitten we achter een beeldsch...
Lees verder
Kort

Zonder antidepressiva dankzij therapie

Goed nieuws voor mensen die willen stoppen met antidepressiva. Tot nu toe werd dat vaak afgeraden, o...
Lees verder
Kort

Zonder antidepressiva dankzij therapie

Goed nieuws voor mensen die willen stoppen met antidepressiva. Tot nu toe werd dat vaak afgeraden, o...
Lees verder
Kort

‘Doe mij maar een hond’

Kinderen zijn blijer met een huisdier dan met hun broer of zus.
Lees verder
Kort

Beslisvaardigheid maakt sterk

Kinderen die goed kunnen beslissen, hebben later minder vaak emotionele en gedragsproblemen. Dat sug...
Lees verder
Advies

Is mijn superslimme zoontje lui?

Dag mevrouw Hoogeveen, Onze zoon van 8 zit in groep 6 en we zijn er niet uit of hij zich verveelt, l...
Lees verder
Kort

Waarom jongere kinderen betere beslissingen nemen

Jonge kinderen (van 4) nemen net iets betere beslissingen dan oudere kinderen (vanaf 6), ontdekten p...
Lees verder
Artikel

Leren praten in 14 stappen: zo voorkom je een taalachterstan...

Taalverwerving verloopt in een vaste volgorde: er is geen kind dat ‘ik’ zegt voor het zijn eigen...
Lees verder
Artikel

TIIk had kanker

Matijn (11): ‘In het begin was ik bang om dood te gaan. Maar bij de laatste chemo dacht ik: het ko...
Lees verder
956