Onze dochter is hoogbegaafd en dyslectisch

Onze dochter van 12 is hoogbegaafd. Op de lagere school heeft ze de derde klas overgeslagen. In de vijfde klas werd ze erg depressief, zei dat ze niet verder wilde leven, daarom hebben we haar destijds laten onderzoeken.

Toen bleek dat ze hoogbegaafd was en zich erg verveelde op school. Mijn familie doet spottend over haar hoogbegaafdheid, zeker nu ze in de eerste is blijven zitten. Vooral op de talen scoorde ze laag. Mijn vrouw wilde dat ze weer getest werd, toen bleek dat ze ook dyslectisch is. Met Frans en Duits komt ze nu redelijk mee, maar met Engels heeft ze nog veel moeite.

Hoe kan dat? Frans is toch een veel moeilijkere taal dan Engels? Wat kunnen wij als ouders doen om haar hierbij te helpen? Of wat kan de school doen? Kunnen wij hulp van de school verwachten?

Ons advies

Dank voor het delen van jullie persoonlijke verhaal over jullie dochter. Jammer genoeg kom ik dagelijks zulk onbegrip over hoogbegaafdheid tegen. Mogelijk kunnen jullie aan de familie uitleggen dat het ècht een groot misverstand is dat hoogbegaafden, die als zeer slim worden gezien, ook altijd alles maar gemakkelijk kunnen leren.

Vooral ook binnen ons schoolsysteem is het voor hun echt heel lastig. Waar andere kinderen zonder problemen alle tafeltjes uit hun hoofd leren of nieuwe woorden in een vreemde taal snel oppikken, blijkt dit voor veel hoogbegaafde kinderen best een hele klus omdat automatiseren voor hen heel moeilijk kan zijn.

Daarnaast denken deze kinderen, maar ook hoogbegaafde volwassenen, vaak op een hele andere manier, waardoor gemakkelijke dingen voor hun juist heel erg moeilijk zijn, ze opdrachten op school niet meteen begrijpen omdat ze bijvoorbeeld te ingewikkeld denken of er van alles bij halen wat helemaal niet in de vraag stond. Als ze vervolgens aangeven dat ze het niet begrijpen vind hun omgeving dat heel raar omdat alle anderen het meteen snappen. Hierdoor ontstaat er weer onbegrip en kan bij de hoogbegaafde zelfs het gevoel ontstaan dat ze eigenlijk helemaal niet slim zijn met alle gevolgen van dien.

Bij hoogbegaafde leerlingen wordt ook vaak pas laat ontdekt dat ze dyslectisch zijn, omdat ze een goed werkgeheugen hebben en veel verschillende dingen kunnen onthouden, waardoor niet snel opgemerkt wordt dat taal best lastig voor ze is.

Bij veel hoogbegaafde middelbare scholieren zie ik dat Engels meer moeilijkheden oplevert dan Frans omdat deze laatste taal voor hun logische regels heeft en minder uitzonderingen dan het Engels. Zoals ik al eerder aangaf is het daarbij voor de meeste hoogbegaafde leerlingen moeilijk om te ‘automatiseren’, zoals bijvoorbeeld de tafeltjes leren, het alfabet, klokkijken, woordjes leren in een vreemde taal, tijdsbesef.

Jullie dochter is ‘dubbel bijzonder’, door haar hoogbegaafdheid in combinatie met dyslexie, waardoor een taal leren ineens een enorme uitdaging wordt.

Als ouders kunnen jullie je dochter helpen met het leren van woordjes en grammatica door het haar op verschillende manieren te laten leren. Het kost wel wat meer tijd. Bijvoorbeeld woorden leren via WRTS (de computer is voor dyslectische leerlingen vaak prettiger werken), en door het opschrijven en overhoren mondeling, en door het hardop opzeggen, en door woorden op plakkertjes te schrijven of via de computer uit te printen (WRTS-kaartjes) vervolgens deze op de voorwerpen te plakken zodat er een beeld ontstaat bij het woord, ook gekke plaatjes bedenken bij woorden, grammatica op muziekritmes opzeggen met in de handen klappen erbij of rappen wil echt werken.

Sommige scholen helpen dyslectische leerlingen enorm door al in een heel vroeg stadium een profielkeuze te maken alleen voor de talen, waardoor de andere talen al eerder afvallen en er meer studietijd ontstaat voor de talen waarin uiteindelijk wordt afgestudeerd. Verder moet school bij een dyslectische leerling meer tijd geven aan de leerling, de mogelijkheid om toetsen op de computer te maken en eventueel voorgelezen toetsen.

Enkele scholen geven de mogelijkheid om sommige vakken mondeling te toetsen. Een ‘peermentor’ (= een ouderejaarsleerling en het liefst hoogbegaafd voor jullie dochter als dat mogelijk is) die goed is in talen samen met jullie dochter wekelijks taalhuiswerk laten maken op school is ook een mogelijkheid.

Heel veel succes en voor verdere vragen altijd bereikbaar via mijn expertisecentrum deDNKRS – gelukkig hoogbegaafd.

Expert

Marianne van Gelder

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Mijn hoogbegaafdheid leidt tot onzekerheid

Lees verder
Artikel

Onderzoek: waar maak jij je als ouder weleens druk om?

Heb je een kind tussen de 0 en 16 jaar? Doe dan mee aan ons onderzoek naar grote én kleine opvoedvr...

Lees verder
Advies

Autistisch of hoogbegaafd?

Lees verder
Artikel

Het geheim van het geniale kind

Lees verder
Recensie

Een geniale vader is niet alles

Lees verder
Artikel

Eenzaam in een vreemde wereld – denken als een computer

Lees verder
Kort

Te slim voor de werkvloer – Werk

Lees verder
Artikel

Een ij hoort erbei

Lees verder