De vraag
Kan ik ooit veranderen?
Beste Wilbert,
Ik ben getrouwd en heb twee puberzonen. Mijn vrouw verwijt mij steeds dat ik geen autoriteit ben voor mijn kinderen. Dit krijg ik meermaals te horen als onze zoons zich misdragen en ik in haar ogen niet ingrijp. Ik ga de confrontatie niet aan omdat ik weet dat ik mijzelf verlies en dat wil ik niet. Ook verwijt mijn vrouw mij dat ik kinderen wilde en zij niet.
Al jaren denk ik als rechtgeaarde ex-calvinist dat dit dan maar mijn juk is tijdens stress- en conflictsituaties, maar nu lees ik dat u helpt oplossingen te vinden. Klink ik cynisch? Sceptisch dat dit ooit verandert ben ik wel.
Groeten van T.

Het advies
Beste T,
Je klinkt inderdaad cynisch en het lijkt er op dat die positie je wel bevalt. Als jij al sceptisch bent dat het ooit zal veranderen, kan ik je voorspellen dat het ook niet zal gebeuren. Maar je bent ook een beetje nieuwsgierig en daarom in de pen geklommen. Ik denk dat je soms stiekem fantaseert over een andere rol en een andere houding.
Wat zou een verandering je op kunnen leveren? Stel je voor dat het zover komt dat je vrouw anders over je gaat denken, dat je kinderen een andere houding aannemen en dat je rustig blijft in conflicten. Stel je voor dat het op de een of andere manier zou lukken.
• Wat zou er dan bij jou veranderen?
• Wat voor echtgenoot en wat voor vader zou je dan worden?
• Hoe zou je dat bevallen?
• Je hebt een eerste stapje gezet door een brief te sturen. Hoe is dat bevallen?
Veel succes en vriendelijke groet, Wilbert Kok
• Relatie- en gezinstherapeut Wilbert Kok helpt u oplossingen te vinden vanuit het systeem dat u als gezin vormt. Meer over Wilbert Kok op www.wilbertkok.nl