De vraag
Ik ben een dromer. Hoe activeer ik mijn brein?
Hallo Ursela,
Ik ben erachter gekomen dat ik ervan houd om mijn brein op een laag pitje te zetten. Alleen bij een uitdaging waarbij ik meteen al dicht bij het antwoord denk te zijn, wil ik nog wel even diep gaan. De rest van de dag doe ik niets liever dan een beetje dromerig zijn.
Ik kan me nergens op concentreren. Ik ben een slechte luisteraar. Verder heb ik enkele ‘denktaken’ die moeten worden verricht, maar ik kan me hier niet toe zetten. ‘For the sake of’ mijn hersencellen: hoe verlies ik dat dromerige?
Groet Floris

Het advies
Beste Floris,
Mijmeren! Wegsoezen! Dagdromen! Droombeelden scheppen! Je overgeven aan het spel van verbeelding! Wat mij betreft, ben je gezegend met een mooie en gezonde eigenschap. Met jouw dagdromerijen vergroot je namelijk niet alleen je creativiteit en verrijk je niet alleen je innerlijk, met jouw dagdromen beland je ook nog eens in een ontspannende geestelijke en lichamelijke toestand.
Maar goed, ik begrijp ook dat als jouw droomneigingen doorslaan, als ze je hinderen in je dagelijkse leven, je dat dromerige wilt verliezen. Om dat te bewerkstelligen is het goed inzicht te krijgen in het fenomeen ‘dagdromen’. Wist je dat dagdromers veelal vluchtgedrag vertonen, verantwoordelijkheid uit de weg willen gaan en/of ontevreden zijn over zichzelf?
Herken je je zelf in het bovenstaande? En zo ja, welke redenen heb je dan om dergelijk gedrag te vertonen? Mocht je de oorzaak kunnen traceren, dan heb je al een deel van de oplossing in handen. Is het moeilijk een antwoord op deze vragen te formuleren, dan kun je eens overwegen met een deskundige vertrouwenspersoon (bijvoorbeeld je huisarts) te gaan praten. Hij/zij kan je dan tevens helpen met de juiste aanpak.
Floris, ik hoop voor jou dat je jouw wens in vervulling kunt laten gaan! Maar toch wil ik je ook attenderen op het boek van Jerome Singer ‘Dagdromen mag’.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com