De vraag
Ik fantaseer over de dood van mijn geliefden
Geregeld stel ik me voor hoe het is om mijn man, broer of ouders te verliezen. Ik ga daar soms zo in op dat ik het helemaal voor me zie. Door die fantasie ben ik erg bezorgd om hun welzijn. En ik probeer veel met ze te ondernemen en goed contact te houden. Het zou fijn zijn als ik me niet zoveel zorgen zou maken over hen. Waarom houdt dit me zo bezig?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Zo’n fantasie kan ontstaan als iemand in de omgeving een geliefde verliest of door een heel indringende film hierover. Dan breekt soms plotseling het besef door dat een ander zomaar kan overlijden. Het kan ook zijn dat iemand er moeite mee heeft om gelukkig te zijn, omdat hij niet gelooft dat dit voor hem is weggelegd – ‘dit is zo fijn, dit kan niet blijven’. En er zijn mensen die dromen over de dood van hun partner doordat ze zich machteloos voelen over relationele problemen waarvoor ze geen oplossing zien. De gefantaseerde dood van de partner stelt ze dan in staat om al rouwend hun liefde te beleven terwijl ze de problemen niet meer hoeven op te lossen.
Om de fantasie over iemands overlijden te beïnvloeden kunt u het verhaal laten doorgaan en bijsturen. Probeer dan het voelen van uw liefde te laten overheersen over het verdriet; bijvoorbeeld in een lovende toespraak. Misschien kunt u zelfs de fantasie halverwege ombuigen naar een betere afloop.
Laat uw angstige bezorgdheid niet leiden tot irreëel gedrag. Verbied uzelf om te bellen of uw ouders goed zijn thuisgekomen of uw geliefden te bombarderen met waarschuwingen als ze deelnemen aan normale activiteiten.
Wees er ook open over tegenover uw geliefden. Angst die wordt weggedrukt uit schaamte zal blijven smeulen. Vertel er wel bij dat u weet dat het overdreven is en dat u eraan werkt. En vraag uw geliefden om hun gedrag niet voor u aan te passen, bijvoorbeeld door thuis te blijven als u bang bent dat ze iets zal overkomen in het verkeer.
Ook kunt u een aantal dingen doen om grip te krijgen op uw angstige gedachten. Ga bijvoorbeeld met uzelf in discussie: Hoe logisch is het wat ik denk? Denken anderen dit ook? Hoe vaak gebeurt zoiets eigenlijk? Helpt het als ik zo zit te stressen?
Om de angstige spanning te laten afvloeien kunt u ontspanningsoefeningen doen, of bijvoorbeeld een warm bad nemen. Als de bezorgdheid u te veel naar de keel grijpt, zoek dan afleiding, bijvoorbeeld in gezelligheid, een fijn boek of uw favoriete serie.
Gelukkig zijn angstklachten over het algemeen goed aan te pakken. Aarzel dus niet om de hulp van een psycholoog in te roepen als u er alleen niet uitkomt. Die vindt u via zelfhulpwijzer.nl of uw huisarts.