De vraag
Is narcisme erfelijk?
Krijg je als kind van een narcistische ouder automatisch ook narcistische trekken – is narcisme erfelijk? Ik ben daar nogal mee bezig en vergelijk mezelf regelmatig in gedachten met een van mijn ouders.
Om niet op die ouder te lijken, doe ik dan meestal het tegenovergestelde.

Het advies
Expert
Martin Appelo
Narcisme
Het antwoord op je vraag is drieledig.
1. Narcisme is erfelijk
Narcisme is inderdaad erfelijk. Het kan alleen maar ontstaan op basis van een aangeboren biologische aanleg. Die kun je meekrijgen van een narcistische ouder, maar dat hoeft niet.
2. Wel aanleg maar geen narcisme
Maar héb je die aanleg geërfd, dan is het nog niet zeker dat je narcisme ontwikkelt. Narcisten verheerlijken zichzelf en hebben weinig oog voor de behoeften van anderen. Dit kan bijvoorbeeld tot hechtingsproblemen bij hun kinderen leiden. Maar als de andere, niet-narcistische ouder, dit ‘tekort’ weet op te vangen, hoeft het kind niet narcistisch te worden.
3. Narcistische trekjes van je ouder(s) nadoen
De derde factor heet ‘modeling en imitatie’: kinderen doen onbewust na wat hun ouders hun ‘voordoen’. Daardoor kun je als kind van een narcistische ouder sneller narcistische trekjes ontwikkelen.
Kortom….
Samenvattend is het antwoord daarom: nee, je krijgt niet zomaar narcistische trekken als je een narcistische ouder hebt. Maar het kan wel, als je daarvoor de juiste biologische aanleg hebt, ervaringen hebt die narcisme kunnen uitlokken en/of wanneer je je ouder imiteert.
Hier lees je meer over omgaan met narcistische ouders