De vraag
Hoe kan ik goed samenwerken met mijn ouders?
Sinds kort werk ik in het bedrijf van mijn ouders, met de bedoeling het later over te nemen. Ik heb bedrijfskunde gestudeerd en zie dingen gebeuren die beter kunnen. Maar mijn ouders willen niets weten van vernieuwingen. Daardoor hebben we al een paar discussies gehad. Ik ben bang dat er ruzie van komt en mis het goede contact met mijn ouders.

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
In een familiebedrijf kunnen de relatie ouder-kind en werkgever-werknemer niet gescheiden blijven. Juist omdat jullie er alle drie belang bij hebben, stap jij erin en geven je ouders je deze kans. Dat zou een willekeurige bedrijfseigenaar niet zomaar doen.
Je beseft het waarschijnlijk niet, maar met de vernieuwingen zoek je erkenning van je ouders en wil je laten zien dat je het waard bent dit bedrijf over te nemen. Je ouders, met hun behoudendheid, willen jou ervoor behoeden dat het misgaat met het bedrijf. Zij hebben immers de ervaring: het loont zoals wij het altijd hebben gedaan.
Je mag het bedrijf te zijner tijd overnemen, daar spreekt vertrouwen uit. Waarschijnlijk hebben je ouders ook achter je studie gestaan, financieel of/en steunend. Ga vanuit dat vertrouwen met hen praten over de voortgang. Spreek uit dat je hun vertrouwen waardeert en erken hun levens- en werkervaring. Zo creëer je ruimte om hen ook naar jouw ideeën te laten luisteren. Besef wel dat jouw kennis niet de enige wijsheid is. Meerdere wegen leiden naar Rome. Hopelijk komen jullie uit op wat het beste is voor het bedrijf. In die sfeer kun je goed verder als werkgever-werknemer, én als ouder-zoon.