De vraag
Is het fout om mijn broer te ontlopen?
Ik heb eigenlijk nooit een band gehad met mijn broer. Hij is racistisch, heeft voor mij vreemde ideeën en waarden en normen. Ik ga conflicten uit de weg door hem zo veel mogelijk te ontlopen. Ik ga wel naar verjaardagen waar hij is, maar als ik weet dat hij mijn ouders bezoekt, ga ik op een andere dag. Ben ik fout bezig?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Als uw doel is confrontaties en nutteloze discussies te voorkomen en het gezellig te houden voor uw ouders, dan bent u goed bezig. Maar is dat het enige wat u wilt? Misschien koestert u de wens om hem eens te vertellen wat u vindt van zijn meningen, maar vermijdt u dat uit angst voor ruzie. Als u daar last van heeft, spreek dan eens met hem alleen af, of stuur hem een brief.
Het is goed dat u uw broer niet al te drastisch ontloopt. Anders zou het u kunnen ontgaan dat zijn denkbeelden aan het veranderen zijn. Bovendien: iemand is meer dan alleen zijn denkbeelden over de maatschappij. Misschien is hij verder best een aardige man, een lieve vader en een trouwe zoon, maak dus op een feestje ook af en toe een praatje met hem over, bijvoorbeeld, jullie ouders of de kinderen.