De vraag
Is autisme erfelijk?
Onze zoon heeft PDD-NOS (een aan autisme verwante stoornis). Ik ben nog steeds benieuwd naar de achtergrond daarvan. Hij heeft bij de geboorte zuurstofgebrek gehad en eerst werd vermoed dat daarin de oorzaak lag, maar ik lees ook dat van erfelijkheid sprake is. Wat is van dat laatste waar?
Hij heeft ook sinds zijn geboorte last van zijn darmen, met name last van dunne ontlasting/diarree: is er een verband met bijvoorbeeld glutenallergie? Dat is nog niet getest. Mijn man las ergens dat de combinatie autisme /glutenallergie veelvoorkomend is, klopt dit?

Het advies
Expert
Sander Begeer
Autisme expert
Autisme en PDD-NOS worden steeds vaker vastgesteld bij kinderen en er lijken geen duidelijk aanwijsbare oorzaken of genezingen voor te bestaan. Dit leidt ertoe dat vele mensen zelf op zoek gaan naar oorzaken of behandelingen, vaak via internet, of doordat iemand anders hen vertelt over een positieve ervaring. Helaas zijn weinig van deze hoopvolle berichten te ondersteunen vanuit wetenschappelijk onderzoek.
Er bestaat geen bewijs dat autisme veroorzaakt wordt door zuurstofgebrek. Zuurstofgebrek kan verschillende gevolgen hebben, waaronder hersenbeschadiging. Autisme, en ook PDD-NOS, worden echter gezien als aangeboren en inderdaad erfelijke ontwikkelingsstoornissen. Onderzoek dat dit jaar gepubliceerd is wees uit dat ook darmproblemen bij kinderen met autisme niet vaker voorkomen dan bij kinderen zonder autisme.
De theorie achter een glutenvrij dieet is dat gluten, eiwitten die in sommigen granen voorkomen, autistische gedragingen zouden veroorzaken, zoals zich herhalende gedragingen en spraak- en taalachterstanden. Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd naar de effecten van een glutenvrij dieet op deze verschijnselen bij kinderen met autisme. Hieruit kwam geen duidelijk positief effect naar voren. Er is op dit moment nog veel onderzoek gaande op dit gebied, maar voorlopig lijkt er dus geen direct bewijs dat een glutenvrij dieet autistische kenmerken kan verminderen.