De vraag
Is anale seks altijd pijnlijk?
Eerst mijn complimenten voor enkele reacties die ik zojuist heb gelezen. Wat een meerwaarde voor de betrokkenen en alle andere lezers!
Ten tweede doe ik nu voor het eerst in mijn leven iets anoniems online. Ik vind het voor mezelf een te groot taboe om er eerlijk mijn naam bij te zetten. Op zich vormt mijn vraag niet een echt groot probleem, maar ik vraag het me wel al tijden af. Kun jij me uitleggen of mensen schade kunnen oplopen door anale seks? Ik vraag mij af of bijvoorbeeld aambeien of wondjes veelvoorkomende complicaties zijn. Is en blijft het niet altijd pijnlijk?
En zit er ook niet een veel groter machtscomponent in dan bij ‘gewone’ (vaginale) seks?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Dank voor je aardige woorden! Wat betreft je vraag het volgende. Anale seks kan op vele manieren. De hamvraag is of jullie het beiden prettig vinden, maar anale seks kan heel goed zonder pijn en nadelige gevolgen.
Do’s en don’ts bij anale seks
Do’s
• De sluitspier is zeer flexibel maar ook schrikachtig: behandel hem behoedzaam;
• Begin met de vingers, gebruik veel glijmiddel en stop onmiddellijk als het zeer doet;
• Gebruik je een condoom, ook dan geldt: langzaamaan, rustig laten wennen en gebruik ook dan veel glijmiddel (op waterbasis).
Don’ts
• Doe omdat de sluitspier dus schrikachtig is, niets onverwachts;
• Raak na anaal vingeren of anale gemeenschap de vagina niet aan: je kunt er een bacteriologische infectie door oplopen;
• Heb je wondjes, ben je gevoelig voor aambeien o.i.d.? Doe dan of extreem voorzichtig, of stop ermee.
Ik heb de indruk dat veel mensen het best leuk vinden om eens met anale seks te experimenteren. Maar dat ze het ook relatief veel gedoe vinden: schoonmaken of spoelen vooraf, hygiëne, en een condoom. En dat niet heel veel stellen het als vast element in hun seksleven hebben. Uit onderzoek blijkt dat tien procent van de heteroseksuelen soms of regelmatig anale seks heeft.
Anale seks, schaamte en een gevoel van macht
Sommige studies suggereren dat er in werkelijkheid veel meer ervaring is. Zo stelde een Texaanse gynaecoloog zijn vrouwelijke patiënten herhaaldelijk de vraag of ze er ervaring mee hadden. Pas na doorvragen en nog eens doorvragen steeg het percentage tot boven de negentig. Kennelijk is het gedrag waarover we liever niet vertellen. Het omgekeerde komt ook voor, blijkt bijvoorbeeld uit een studie naar de besmettingsroute van mannen met hiv. Een deel van hen hield vol dat ze géén anale seks met mannen hadden gehad, maar via orale seks besmet waren geraakt. Pas na zorgvuldig en geduldig doorvragen bleek dat de meesten van hen wel degelijk onbeschermde anale seks hadden gehad. De schaamte werkte hier de andere kant op.
Je vraag over macht werkt misschien ook wel twee kanten op. Iemand anaal penetreren kan machtig voelen, maar andersom geldt dat ook. Je gaat samen toch een soort grens over, het is spannend en intiem tegelijk. Wil je zelf een beetje extra macht uitoefenen? Bij hem zit vijf centimeter na binnenkomst aan de buikzijde een walnoot-achtige knobbel: de prostaat. Voorzichtige massage daarvan wil ook nog wel eens leiden tot wonderbaarlijke sensaties.
Lees ook een nieuwe kijk op seks: een pleidooi voor het verbreden van ons erotisch perspectief