De vraag
Ik wil steeds horen dat ik het goed doe
Hallo Fred,
Ik neem vrij gemakkelijk beslissingen om nieuwe activiteiten te starten. Zodra ik begonnen ben word ik altijd zenuwachtig van de dingen die ‘allemaal’ nog moeten gebeuren en ik maal over de dingen die achter de rug zijn. De gedane zaken geven mij geen rust, ze vragen nog steeds veel energie. Het lijkt wel alsof ik continu behoefte heb aan een coach die zegt dat ik het goed gedaan heb. Hoe wordt mijn hoofd minder vol? Dank alvast voor een reactie.

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
De valkuil van perfectionisme
Ik vermoed dat jouw onrust te maken heeft met hoge eisen zodat je nooit tevreden kunt zijn. Een veel voorkomende valkuil, de valkuil van het perfectionisme.
Een perfectionist is pas tevreden als het resultaat echt helemaal perfect is. Omdat dat in de realiteit maar heel af en toe voorkomt, zijn deze mensen in het algemeen maar heel af en toe tevreden met zichzelf. Een uitputtende levensstijl. Veel perfectionisten krijgen last van moeheid en uitputting.
Procesgericht werken
Mijn belangrijkste advies om de valkuil van het perfectionisme te vermijden: leer procesgericht te werken in plaats van resultaatgericht. Dat betekent dat je een taak in tijdsblokken en kleine stappen opdeelt (een uur per dag studeren bijvoorbeeld). Na dat uur laat je je taak los en doe je iets ontspannends. Zo help je jezelf je comfortzone uit en leer je je perfectionistische hersenen het kalmer aan te doen. En natuurlijk zul je je perfectionistische gedachten regelmatig moeten relativeren.
Veel succes,
Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf?
Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk en psycholoog Frederike Mewe.