De vraag
Ik wil seks maar geen relatie
Toen ik veertig was heb ik mijn vriend verlaten omdat hij geen kinderen wilde. Ik wilde heel graag kinderen, maar de wachtlijsten voor een spermadonor waren lang. Daarom heb ik toen een kennis uit die tijd gevraagd of hij vader van mijn kind wilde zijn.
Dat wilde hij, maar het probleem was dat hij heel erg verliefd op me werd. Zodra ik zwanger was, heb ik hem de deur gewezen. Dat klinkt misschien hard, maar mijn doel was een kind krijgen, geen relatie. Inmiddels is mijn zoon elf en hebben we het heel fijn samen.
Zin in seks maar geen partner
Maar sinds kort realiseer ik me dat ik mijn eigen leven een beetje verwaarloosd heb de afgelopen jaren. Sinds ik seks had met de vader van mijn zoon heb ik nooit meer seks gehad. Ik had er ook niet veel behoefte aan. Ik wil geen relatie, maar toch denk ik de laatste tijd vaak aan seks. Ik heb als alleenstaande moeder met een drukke baan alleen geen tijd om te daten.
Wat zou ik kunnen doen om iemand te vinden die alleen seks met mij wil en verder niet? Zijn er websites of ontmoetingsplekken voor mensen zoals ik, die alleen seks willen maar geen partner hebben?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Seks zonder relatie
Natuurlijk zijn er websites voor mensen zoals jij. Een ongebonden vrouw die seks zoekt zonder verplichtingen of relatie? Zet een profiel met die strekking op een willekeurige datingsite, op een app als Tinder, of in een ouderwetse annonce in de courant, en je wordt bedolven onder de reacties.
De kunst is niet een man te vinden die op die uitnodiging reageert, de kunst is de leuke, betrouwbare mannen eruit te vissen. Er is veel koren maar ook veel kaf. Als je een vertrouwde vriendin hebt die met je meekijkt en selecteert is dat nog gezellig ook.
Veiligheid voorop
Als je afspreekt, zorg dan dat iemand weet waar je bent en spreek af op een bepaald tijdstip te appen of bellen – als je niet reageert weet die ander dat er iets aan de hand is. Denk vooraf na over hoe je je wilt beschermen tegen SOA. Over die andere complexiteit – verliefd worden, meer willen – lijk je al eerder nagedacht te hebben en je lijkt me ook assertief genoeg om daar mee om te gaan.