De vraag
Twijfels: liever alleen of toch met partner?
Beste Nicole,
Na een lange periode van single-zijn en daten, heb ik nu eindelijk een relatie met een leuke man. Het probleem is alleen dat ik nu ineens twijfel of ik wel een relatie wil en steeds denk aan hoe fijn het eigenlijk is om alleen te zijn.
Ik ben daardoor in de war en vind het ook niet eerlijk tegenover mijn vriend. Het is al vaker voorgekomen dat ik graag een relatie wil, maar het toch anders voelt als het zover is.  Daarom vraag ik me af: wil ik wel een relatie of ben ik liever alleen? Hoe kan ik ontdekken wat mijn twijfels betekenen?
Groetjes,
Ikki

Het advies
Beste Ikki,
Ik lees uit je mailtje dat je na lang zoeken nu eindelijk een man hebt gevonden en nu jezelf de vraag stelt ‘Wil ik wel een relatie?’
Mijn eerste vraag aan jou is: ‘Wat is het beeld dat jij hebt van jezelf in relaties op het moment dat je geen relatie hebt?’ En dan is mijn volgende vraag: ‘In welk gedeelte van jezelf ben je nu teleurgesteld als je daadwerkelijk in een relatie zit?’ Met andere woorden, ‘Wat aan het beeld dat jij van jezelf in een relatie hebt, wijkt af van je gevoel als je in een relatie zit?’ Het zou zinvol zijn dit eens te onderzoeken, om ook te toetsen of je vooraf een realistisch beeld van jezelf in een relatie hebt…
Daarnaast heb je een ‘overtuiging’ dat het alleen zo fijn is. Ik ben eigenlijk heel benieuwd waar deze overtuiging vandaan komt. Is hij bijvoorbeeld gekomen na een teleurstelling, waarbij je na het einde van een relatie weer voelde hoe fijn het was om alleen met jezelf te zijn bijvoorbeeld? Deze overtuiging lijkt je namelijk als ik het zo lees behoorlijk in de weg te staan bij het aanhouden van je relaties.
Het zou de moeite waard zijn te onderzoeken welke overtuiging hier tegenover staat, waardoor je toch iedere keer weer gaat voor die relatie…. Vraag is: ‘Zijn je overtuigingen realistisch?’ Onderzoek ze eens of bespreek ze eens in alle veiligheid met een vriendin….
Tenslotte is het goed je te realiseren dat wat jij uitstraalt in een relatie, in dit geval ‘twijfel’, zonder meer invloed heeft op je vriend, waardoor jullie relatie onder druk kan komen te staan.
Mijn advies zou zijn om nadat je het zelfonderzoek hebt gehouden (eventueel dus met een vriendin) aan de hand van de bovenstaande vragen, het gesprek met je vriend aan te gaan en je onzekerheid met hem te delen. Juist om de signalen die hij nu ongetwijfeld al opvangt, toe te lichten. Als jullie hierdoor in een goed gesprek komen, denk ik dat je hier veel baat bij zult hebben. Een relatie betekent namelijk ook je ‘donkere’ gedachten met elkaar delen, waardoor je verder naar elkaar toegroeit.
Vriendelijke groet,
Nicole Vening-de Waal
Nicole Vening-de Waal is professioneel trainer & relatiecoach voor hoogopgeleide vrouwen. Ze streeft naar meer persoonlijk geluk voor de ‘moderne vrouw’ die veel ballen hoog te houden heeft.