De vraag
Ik heb last van bindingsangst
Lezend over intimiteit en hoe dat is bij jezelf in je relatie, blijkt dat ik nog steeds vrees heb voor versmelting. Bijna dertig jaar lang heb ik inderdaad mijzelf voornamelijk weggecijfert. Echter ik heb ook van het leven geleerd en nu cijfer ik me zeker niet meer weg. Wel is het een valkuil voor mij in mijn relatie. Elke keer opnieuw dien ik mij te realiseren wat ik graag wil of behoefte aan heb. Dit gaat me de ene keer beter af dan de andere keer.
Ik heb net een einde gemaakt aan een drie en een halfjaar lange relatie. Afgezien wat zich daar allemaal in heeft afgespeeld ben ik nu opzoek naar hoe ikzelf anders met zaken om kan gaan. Ik zeg nu ook naar mezelf, beter alleen dan in een pijnlijke relatie.
U geeft aan dat deze vrees voornamelijk voortkomt uit (te) weinig zelfvertrouwen. Hoe kan ik dit verbeteren c.q. veranderen? Het beeld wat ik geef aan anderen is dat ik blaak van zelfvertrouwen. Maar ergens diep in mezelf is mijn eigenwaarde zeer teer. Dit zou ik graag wat verstevigen heeft u tips voor mij? De angst om mezelf bloot te geven is bij mij niet aanwezig. Wel een bepaalde angst om mijn vrijheid te verliezen. Echter deze maakt me alert en attent en ik heb er geen last van evenzo de ander niet.

Het advies
Je reserve ten aanzien van versmelting is een hele natuurlijke reactie op je verleden. Het geeft zelfs aan dat je er veel van hebt geleerd: je wilt je eigen individualiteit niet nog een keer verliezen.
Versmelting wil echter niet zeggen dat je jezelf ook per se verliest. De beste relaties zijn die relaties waarin naast een ‘wij’ elke partner ook een ‘ik’ heeft. Het is dan ook zoeken naar de juiste balans tussen afhankelijkheid en onafhankelijkheid. Je angst voor versmelting kan te maken hebben met 2 zaken. Enerzijds kan het voortkomen uit een gebrek aan vertrouwen in anderen. Je bent bang dat een mogelijke partner je weer met huid en haar gaat opvreten. Op zich is die angst heel begrijpelijk gezien het feit dat je jezelf naar eigen zeggen 30 jaar lang hebt weggecijferd.
Maar niet elke partner is zo.
Er zijn genoeg mensen die hun partner de ruimte geven om zichzelf te zijn. Kom je weer iemand tegen dan is het zaak om te beseffen dat die persoon een uniek individu is en deze als dusdanig te beoordelen, en je niet teveel te laten leiden door negatieve ervaringen met ex-partners.
Je angst voor versmelting heeft ook te maken met je zelfvertrouwen. Je moet het vertrouwen gaan krijgen dat je grip hebt op je relaties. Het proces van versmelting is iets waar je zelf bij bent en niet iets is wat je ‘overkomt’. Gaat de versmelting je te ver of te snel dan kun je daar zelf een halt aan toe roepen.
Het gaat in dit kader te ver om allerlei tips te geven voor meer zelfvertrouwen en assertiviteit, er zijn genoeg goede boeken op dat gebied (een leuk boekje is bijvoorbeeld Van binnen sterk: vergroot je zelfrespect, van Tyrrell, M. Uitgeverij: Thema). Het zal desondanks toch nog wel even zoeken voor je zijn naar de juiste balans tussen afhankelijkheid en onafhankelijkheid. Het besef dat je grip hebt op je relaties helpt je echter sterk om je angsten te overwinnen en je niet uit het veld te laten slaan als het niet in een keer goed gaat.