De vraag
Hij wil niet verder met mij
Al 5 jaar probeer ik los te komen van mijn beste vriend. We zijn ooit via een datingsite in contact gekomen. Door persoonlijke problemen werd het geen relatie maar een heel bijzondere vriendschap. Nu ben ik zelf uit de problemen en wil met hem verder maar hij vindt dat heel moeilijk door alles wat we meegemaakt hebben. Hoe kan ik verder zonder hem kwijt te raken en hoe word ik verliefd op een ander? Ik hou steeds hoop op een relatie door het contact met hem.

Het advies
Lastige situatie waar je in zit. Want iets wat we niet kunnen krijgen of mogen dat willen we juist hééééél erg graag. Als je het zelf had besloten is het een ander verhaal. Doordat je hem nog blijft zien, blijf je hopen dat hij misschien toch overstag gaat.
Je kunt eigenlijk alleen uit deze situatie stappen door niet meer te hopen. Besluit zelf dat jij dat niet meer wil en accepteer dat de situatie is zoals die nu is. Elke keer als je denkt: ‘Misschien toch?’ kun je de gedachte vervangen door tegen jezelf zeggen: ‘Nee, het is goed dat wij niets met elkaar hebben, die moeilijkheden zouden altijd tussen ons in staan.’ Of ‘Ik wil alleen maar een man die 100% voor mij gaat en die mij 100% vertrouwt! Met minder neem ik geen genoegen!’ Het klink uiteraard makkelijker dan gedaan. Maar als je echt besluit het te accepteren, dan lukt het je. De kans dat je weer verliefd wordt op een ander wordt dan groter.
En als het niet lukt om het te accepteren, zul je misschien toch een time-out periode moeten uitproberen om te kijken of je op die manier hem kunt vergeten.
Veel geluk!
• Sylvia van der Spek is singlecoach, relatietherapeut en oprichtster van Relatieraadsel, een liefdesadviesbureau voor singles en stellen. Sylvia begeleidt singles die hobbels ervaren op het gebied van de liefde. Zij coacht, bemiddelt, organiseert activiteiten en geeft cursussen voor singles.
• Meer informatie kunt u vinden op www.relatieraadsel.nl