De vraag
Ik wil graag verliefd worden
Ik (vrouw, 35) mis iemand om mijn leven mee te delen, maar ik weet niet wat ik nog kan doen om een partner te vinden. Ik word nooit verliefd, hoe graag ik dat ook wil. Dat zal ook aan mijn karakter liggen, want ik ben nogal gesloten en het lukt me niet om me te ontspannen in de buurt van een man.

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Sommige mensen worden niet of nauwelijks verliefd op de manier die we in films zien. Voor hen geen violen en vlinders, geen donderslag bij heldere hemel en geen instant chemische reactie zodra ‘de ware’ de kamer binnenstapt.
Maar dat betekent niet dat deze mensen nooit liefde zullen kennen. Volgens de Canadese psycholoog John Alan Lee bestaan er namelijk nog vijf soorten liefde naast liefde op het eerste gezicht. Wat dacht je bijvoorbeeld van storge, de liefde die uit vriendschap voortkomt? Is dat niet iets voor jou? Of pragma, de liefde die mensen gaan voelen nadat ze door omstandigheden bij elkaar zijn gekomen (zoals voorkomt bij gearrangeerde huwelijken of buren)?
Een waarschuwing is op zijn plaats voor mania, de ziekelijke verliefdheid, en voor ludus, de eenzijdige liefde waarbij de ene partij de andere misbruikt. En je zou de eerste niet zijn die zich verliest in agape, de liefde die leidt tot al te veel wegcijferen.
Kortom: je kunt je openstellen voor andere manieren om liefde te laten groeien – ook op een gesloten potje past een deksel. Aangezien je moeilijk kunt ontspannen met een man in de buurt raad ik je in elk geval aan om elkaar eerst op afstand rustig te leren kennen. Misschien is online dating een goede optie?