De vraag
Is hij de ware voor mij?
Geachte mevrouw Vonk,
Hoe weet je of je met iemand samen bent omdat je van diegene houdt of omdat je gewoon een relatie wilt?
Ik heb een relatie en dat gaat vanaf het begin niet lekker – nu is het redelijk stabiel. Alleen twijfel ik vaak of hij wel de ware voor me is. We hebben een moeilijke tijd gehad doordat hij een jaar werkeloos was, veel belangrijke dagen zijn hierdoor niet gevierd.
Hij woont in Turkije en ik in Nederland: we spreken elkaar alleen via whatsapp en als ik hem bel. Hij is begripvol en we praten over de toekomst. Maar mijn twijfels over mijn relatie en gevoelens komen geregeld terug.
Zit het echt niet goed of zoek ik bevestiging doordat ik in mijn verleden liefdesuitingen van mijn moeder heb gemist? Of heeft het te maken met de negatieve feedback die ik als kind steeds kreeg?
Groet,
Zebuca

Het advies
Expert
Roos Vonk
Psycholoog
Beste Zebuca,
Als je twijfelt of je van iemand houdt, is dat vaak wel een aanwijzing dat het antwoord nee zou kunnen zijn. Het is bijna net als bij een orgasme: als je een orgasme hebt, dan weet je het; als je twijfelt of het een orgasme was, dan was het dat niet. :)
Gaat het om een relatie, dan moeten we tegelijkertijd ook beseffen dat relaties niet altijd op liefde gebaseerd zijn en toch goed kunnen gaan, bijvoorbeeld een gezamenlijk bedrijf, huishouden, kinderen of iets anders dat lekker loopt en dat je samen doet.
In zo'n situatie is de relatie de thuisbasis van waaruit je nog van alles kunt ondernemen. Maar in jouw geval klinkt het niet alsof je relatie zo'n basis heeft, en dan zou het dus toch om liefde moeten gaan.
Ik denk dat het zinloos is om je af te vragen wat dit met je kindertijd te maken heeft, dat soort dingen kun je nooit weten. Waar het om gaat is wat je hier-en-nu voelt als je denkt aan deze man. Als het liefde is, dan geeft het een lekker gevoel om aan hem te denken, dan word je er blij van, je verheugt je erop hem te zien of te spreken, je verlangt ernaar om bij elkaar te zijn.
Ik geloof erin dat het goed is om eerst voor jezelf te bedenken wat jouw standaard van liefde is, wat liefde voor jou zou moeten zijn, liefde waar je in zou geloven: wat je dan zou voelen en doen. En een relatie te verbreken als het daar duidelijk niet aan voldoet, want als je blijft kwakkelen dan zakt je standaard omlaag. Hou je je standaard hoog, dan heb je op den duur meer kans dit ook te realiseren.
Vriendelijke groet,
Roos Vonk