De vraag
Ik wil praten over mijn autistische gezin
Beste Wilbert,
Zowel mijn partner als mijn kind hebben een vorm van autisme en dit valt niet altijd mee. Ik ben zelf relatietherapeut en ik wil een steungroep opzetten voor hulpverleners die een partner hebben met autisme. Ik ben mijn eigen hulpverlener en dat is goed, maar toch voel ik mij vaak eenzaam. Hoe kom ik in contact met hulpverleners? Dat lukt niet via NVA (Nederlandse vereniging voor Autisme). Deze vereniging hebben wel lotgenotengroepen, maar niet specifiek voor hulpverleners.
Vriendelijke groeten,
Puck

Het advies
Beste Puck,
Je beschrijft een zware, belastte situatie: Een partner en een kind met autisme, dat drukt enorm op het gezinsleven. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met ‘ik ben mijn eigen hulpverlener’. Als je zelf in het vak zit is het moeilijk om toch ‘gewoon’ partner te blijven. Ik wil je adviseren om daar op in te zetten, dan kun je ook met een groep ‘gewone’ partners meedraaien. Dat helpt de relatie gelijkwaardig te houden.
Mocht je toch nog verder willen zoeken dan raad ik je aan ook eens te bellen met de Keerkring in Beilen (Kenniscentrum voor Relatieproblematiek). Je kent het vast wel uit je werk, zij hebben een partner-relatie groep voor mensen met een partner die een stoornis in het autistisch spectrum heeft.
Veel succes en vriendelijke groet, Wilbert Kok
• Relatie- en gezinstherapeut Wilbert Kok helpt u oplossingen te vinden vanuit het systeem dat u als gezin vormt. Meer over Wilbert Kok op www.wilbertkok.nl