De vraag
Ik wil niet vrijen als hij onfris ruikt
Mijn vriend en ik zijn gek op elkaar en we hebben graag seks. Toch merk ik steeds vaker dat de zin me vergaat doordat hij niet fris ruikt. Hij doucht maar twee keer per week en draagt best lang dezelfde kleding. Als ik er iets van zeg, vindt hij het ‘zijn zaak’. Wat kan ik doen?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Geur wordt vaak onderschat. Wanneer een cliënt van mij vertelt dat hij of zij een nieuwe partner heeft, vraag ik vaak als eerste of die ander lekker kust, en als tweede of diegene lekker ruikt. Is het antwoord tweemaal ‘ja’, dan is dat een goed teken. Als iemand lekker of opwindend ruikt, zegt dat zelfs iets over de mate waarin de immuunsystemen bij elkaar passen en is de kans op gezond nageslacht groter. Geur moet je dus serieus nemen.
Iemand aanspreken op zijn lichaamsgeur is best lastig, dus ik vraag me af of je duidelijk genoeg bent geweest. Kun je hem uitleggen dat het je ernst is en snapt hij dat? Rokers kunnen zich nog verschuilen achter een verslaving, stinkers niet achter het argument dat het ‘hun zaak’ is, vind ik. Het is ook jouw zaak. Als hij ondanks jouw duidelijke uitleg onwillig blijft zich beter te verzorgen, kun je overwegen om meer druk te zetten door consequenties te stellen: zonder douchen geen seks. Of geen relatie. Want een partner die op zoiets basaals als hygiëne niet wil meegeven, zal dat op andere gebieden vermoedelijk ook niet doen.